تأثیر آموزش راهبردهای خواندن زبان دوم بر عملکرد درکمطلب و اضطراب خواندن زبانآموزان ایرانی | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 11, Volume 11, Issue 4 - Serial Number 58, 1399, Pages 267-295 PDF (476.07 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| Authors | ||
| جلیل فتحی* 1; محسن شیرازی زاده2 | ||
| 1استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
| 2استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش راهبردهای خواندن زبان دوم بر مهارت درکمطلب و اضطراب خواندن زبانآموزان نوجوان ایرانی میپردازد. بدین منظور، 48 زبانآموز نوجوان ایرانی انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (تعداد 28 نفر) و گروه کنترل (تعداد 23 نفر) قرار گرفتند. با استفاده از یک طرح شبهآزمایشی، گروه آزمایش بهمدت یک ترم، آموزش راهبردهای خواندن در زبان دوم را دریافت کرد، در حالی که گروه کنترل بهروش معمول و بدون آموزش راهبردهای خواندن مورد آموزش قرار گرفت. هر دو گروه قبل و بعد از دورۀ آموزش، از نظر میزان درک مطلب و اضطراب خواندن سنجش شدند. بهمنظور ارزیابی عملکرد درک مطلب و اضطراب خواندن شرکتکنندهها بهترتیب از دو آزمون بخش خواندن انگلیسی مقدماتی کمبریج (CPET) و مقیاس اضطراب خواندن زبان خارجی (FLRAS)، قبل و بعد از دورۀ آموزش بهمنزلۀ پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. یافتههای پژوهش بیانگر این بود که بعد از دریافت آموزش راهبردها، عملکرد درک مطلب زبانآموزان گروه آزمایش بهتر از گروه کنترل بود. بهعلاوه، نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای خواندن، میزان اضطراب خواندن شرکتکنندگان را کاهش داد. در پایان، دربارۀ پیامدهای آموزشی یافتههای این پژوهش بحث شد. | ||
| Keywords | ||
| واژههای کلیدی: آموزش راهبردهای خواندن; درکمطلب; اضطراب خواندن; انگلیسی بهمنزلۀ زبان خارجی; آموزش راهبردمحور | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 512 PDF Download: 195 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,149 |
| PDF Download | 17,551,326 |