کاربرد متن ادبی در آموزش زبانهای خارجی در دانشگاه «استفاده از رویکرد کار ـ محور در کلاس ترجمۀ متون نظم و نثر، مقطع کارشناسی زبان فرانسه» | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 5, Volume 11, Issue 2 - Serial Number 56, 1399, Pages 115-149 PDF (384.99 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| Author | ||
| لیلا شوبیری* | ||
| استادیار و عضو هیئت علمی گروه تخصصی زبانهای خارجی (زبان فرانسه)، دانشکدۀ ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
| Abstract | ||
| در آموزش زبانهای خارجی، همواره بحث انتخاب محتوای آموزشی دارای اهمیت زیادی بوده است. متدهای مختلف آموزشی در طول تاریخ محتوای آموزشی خود را با توجه به نگرشی که هر یک به کاربرد زبان داشتهاند، انتخاب کردهاند. امروزه علاوه بر اینکه جنبۀ کاربردی زبان خارجی برای ما دارای اهمیت بسزایی است، شناخت لایههای مختلف فرهنگی و اجتماعی جامعۀ زبان مقصد نیز اهمیت ویژۀ خود را یافته است. نظر به اینکه آموزش ادبیات با توجه به بحث انتقال فرهنگ در کلاسهای زبان خارجی همواره موافقان و مخالفان خود را داشته است، در این تحقیق ما در جستوجوی پاسخ به این مسئله هستیم که نقش و جایگاه ادبیات بهمنزلۀ یک محتوای آموزشی در طول تاریخ آموزش زبانهای خارجی چه بوده است و چگونه و در چه سطوحی ادبیات میتواند بهمنزلۀ محتوای آموزشی در کلاسهای آموزش زبان استفاده شود؟ هدف ما در این جستار، ضمن مطالعۀ پیوند میان ادبیات و آموزش زبان، پیشنهاد یک روش آموزشی کار ـ محور بر اساس رویکرد کنشی آموزش زبانهاست. در این روش، ما شعر را بهمنزلۀ پیکره در محوریت کار خود قرار میدهیم. فرض ما بر این است که این روش میتواند توانایی زبانی و تحلیلی دانشجویان را در رویارویی با متون ادبی بالا ببرد و برای اثبات این فرضیه، آن را بر روی دو گروه کنترل و آزمایش از دانشجویان ترم آخر مقطع کارشناسی مترجمی زبان فرانسه آزمایش کردهایم. واژههای کلیدی: آموزش زبانهای خارجی، ادبیات، فعالیت کار ـ محور، بینافرهنگی. | ||
| Keywords | ||
| واژههای کلیدی: آموزش زبانهای خارجی; ادبیات; فعالیت کار ـ محور; بینافرهنگی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 358 PDF Download: 146 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,460,553 |
| PDF Download | 17,559,782 |