تحلیل گفتمان انتقادی کتب انگلیسی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه با رویکرد لاکلاو و موفه (مطالعۀ موردی: کتب انگلیسی دورۀ اول متوسطه پیشحرفهای) | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 13, Volume 11, Issue 1 - Serial Number 55, 1399, Pages 329-358 PDF (1.27 M) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| Authors | ||
| خدیجه آقائی* 1; عارف دانیالی2; مجتبی رجبی3 | ||
| 1دکتری آموزش زبان انگلیسی، استادیار گروه زبانهای خارجه، دانشگاه گنبد کاووس، گلستان، ایران. | ||
| 2دکتری فلسفه، استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه گنبد کاووس، گلستان، ایران | ||
| 3دکتری آموزش ربان انگلیسی، استادیار گروه زبانهای خارجه، دانشگاه گنبد کاووس، گلستان، ایران. | ||
| Abstract | ||
| هدف پژوهش حاضر، تحلیل گفتمان انتقادی کتابهای آموزش زبان انگلیسی مربوط به دانشآموزان با نیازهای ویژه است. مسئلۀ اصلیِ پژوهش حاضر این است که تا چه حد در تصاویر و تمرینسازیها و مکالمات این کتابها، از قرائنی استفاده میشود که مصداق عینی در زندگی هر روزۀ مخاطبان با نیازهای ویژه دارد. پژوهش حاضر به تحلیل محتوای کتابهای انگلیسی دورۀ اول متوسطه پیشحرفهای (پایههای هفت، هشت و نه) در چارچوب رویکرد لاکلاو و موفه پرداخته است. یافتهها نشان داد که در گفتمان مسلط این کتابها، هیچ نشانی از بازنمایی بدنها و سبکهای زندگیِ این افراد دیده نمیشود یا به شکل مثالی و آرمانی و یا به شکل گزینشی و نمایشی از آنها روایت شده است (مساواتطلبی نمایشی). مضامین و تصاویر این کتابها نتوانسته از دوقطبیسازیهای گفتمان هژمونیکِ جامعه (امر عادی ـ امر غیرعادی) فراتر رود و روابط قدرتِ جامعۀ عادی را بازتولید کردهاند. امر عادی یک مقولۀ گفتمانی است نه طبیعی. بازنماییهای گفتمانی و روابط قدرتِ حاکم بر الگوهای درسیِ این کتب به واقعیت و سبکهای زندگیِ افراد با نیازهای ویژه شکل میدهند. لذا، غیبت تصاویر و چالشهای افراد با نیازهای ویژه در این کتب بهمثابۀ غیبتهای آنها از قلمروی عمومی و حذف سبکهای زندگیِ متکثر ادراک میشود. یافتههای مقالۀ حاضر میتواند در بازنگری تألیف این کتب درسی مطابق با سند برنامۀ درسی ملی و کمک به توانمندسازی و جامعهپذیریِ مخاطبان این کتب راهگشا باشد. | ||
| Keywords | ||
| واژههای کلیدی: دانشآموزان با نیازهای ویژه; کتب درسی زبان انگلیسی; بدنهای مثالی; مساواتطلبی نمایشی; تحلیل گفتمان انتقادی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 341 PDF Download: 184 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,672 |
| Article View | 24,344,133 |
| PDF Download | 17,517,483 |