بررسی اثربخشی تمرین «الگو در ترجمه» بر پیشبرد مهارت نگارش عربیِ دانشجویان فارسیزبان | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 11, Volume 11, Issue 1 - Serial Number 55, 1399, Pages 277-300 PDF (319.25 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| Author | ||
| ساجد زارع* | ||
| دکتری زبان عربی، استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه یزد.، یزد، ایران. | ||
| Abstract | ||
| نگارش آخرین و پیشرفتهترین مهارت در میان مهارتهای چهارگانه زبانی بهشمار میرود. آموزش نگارش عربی دارای ظرافتها و پیچیدگیهای خاص خود است. تمرین «الگو در ترجمه» یکی از راهبردهای تدریس نگارش در آموزش زبان عربی محسوب میشود. در این پژوهشِ شبهآزمایشی با استفاده از روش میدانی و بهکار گیری آزمون، به بررسی میزان اثربخشی این راهبرد آموزشی در پیشبرد مهارت نگارش عربی زبانآموزان پرداخته شده است. بدین ترتیب که 34 زبانآموز از دانشجویان دورۀ کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی دانشگاه یزد برای نمونه تحقیق انتخاب و به دو گروه گواه و آزمون دستهبندی شدند. پیش از اجرای طرح پژوهش، با اجرای یک پیشآزمون از همگنبودن گروهها اطمینان حاصل شد. سپس با انتخاب هدفدار چند داستان کوتاه عربی برای تدریس در طول یک نیمسال تحصیلی، در هر گروه ساختار دستوری، واژگانی و املایی موجود در متن داستانها تشریح و بررسی شد. در گروه آزمون علاوه بر این موارد، از راهبرد تمرین الگو در ترجمه نیز بهره گرفته شد. پس از گذشت یک نیمسال تحصیلی پسآزمون اجرا شد. نتایج پسآزمون نشان میدهد که بین تعداد خطاهای نگارشی دو گروه، تفاوت معنیداری وجود دارد. به عبارت دیگر، بسامد خطاها در گروه آزمون در حیطه دستور زبان و واژگان بهنحو چشمگیری کاهش یافته است؛ اما میان خطاهای املایی زبانآموزان در دو گروه همچنان تفاوت معنیداری وجود ندارد. این نتیجه بیانگر ارتباط مستقیم میان تمرین «الگو در ترجمه» و انتخاب ساختارهای دستوری و واژگان مناسب در تولید صحیح زبان بینابینی در نگارش عربی زبانآموزان است. | ||
| Keywords | ||
| واژههای کلیدی: آموزش زبان عربی; نگارش; زبان بینابینی; تمرین الگو | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 324 PDF Download: 114 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,672 |
| Article View | 24,344,133 |
| PDF Download | 17,517,483 |