طراحی و اعتبار بخشی آزمون استاندارد زبان فارسی (بر پایۀ چهار مهارت زبانی) | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 6, Volume 10, Issue 6 - Serial Number 54, 1398, Pages 139-171 PDF (446.14 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| Authors | ||
| بهمن زندی* 1; بلقیس روشن2; بلقیس روشن2; امیررضا وکیلیفرد3; لیلا گلپور4 | ||
| 1استاد گروه زبانشناسی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران | ||
| 3دانشیار گروه آموزش زبان فارسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) قزوین، ایران. | ||
| 4دانشجوی دکتری دانشگاه پیامنور، تهران، ایران. | ||
| Abstract | ||
| هدف اصلی این پژوهش، طراحی آزمون مهارت (بسندگی) زبان فارسی بر پایۀ چهار مهارت زبانی درک شنیداری، درک خوانداری، صحبت کردن و نگارش است. فرضیۀ این پژوهش بر این اصل استوار است که این آزمون به لحاظ تجزیه و تحلیل آزمونسازی دارای پایایی و روایی لازم ، دارای سودمندی لازم ، قابل اجرا و کاربردی است و درنهایت منطبق با معیارهای استانداردشده، طراحی شده است. جامعۀ آماری این پژوهش، فارسیآموزان مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امامخمینی(ره) بودند و 130 نفر بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند که این زبانآموزان حداقل 4 ماه و حداکثر 12 ماه در این مرکز مشغول یادگیری زبان فارسی بودهاند. بهمنظور استانداردسازی آزمون، پرسشهای آزمون بهصورت پیشآزمون در آزمونهای پایان ترم بهار 94 و تابستان 94 مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) استفاده و بعد از آسیبشناسی پرسشها و تجزیه و تحلیل، برای این آزمون انتخاب شده است. پرسشهای آزمون پس از اجرا تحلیل شدند و پایایی و روایی آزمون، دو مشخصۀ مهم آزمون استاندارد، اندازهگیری شدند. پس از بررسی آزمون طراحیشده، نتایج آماری نشاندهندۀ این موضوع بودهاند که این آزمون، ضریب دشواری و ضریب تمیز بهینهای دارد و دارای پایایی و روایی قابل قبولی نیز است و پیشبینی میشود که این آزمون سودمند و دارای کاربردی نیز است. | ||
| Keywords | ||
| واژههای کلیدی : آزمونشناسی; مهارتهای زبانی; آزمون استاندارد زبان فارسی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 348 PDF Download: 129 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,465,850 |
| PDF Download | 17,561,658 |