خطاهای آوایی در یادگیری زبان فرانسه: خوشههای دو-همخوانی [pʀ] و [tʀ] | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 8, Volume 10, Issue 5 - Serial Number 53, 1398, Pages 183-207 PDF (2.08 M) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| Authors | ||
| محمد حسین اطرشی* ; کامیار عبدالتاجدینی | ||
| استادیار گروه زبان فرانسه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| Abstract | ||
| خوشههای دوهمخوانی که ترکیبی از/R/ و همخوانی دیگر است؛ ازجمله ویژگیهای آوایی زبان فرانسه هستند. در فرایند یادگیری زبان فرانسه، زبانآموزان همواره در مراحل اولیه و گاهی تا سالها بعد در تولید آوایی درست خوشههای دوهمخوانی دچار مشکل هستند. با وجود اینکه در زبان مادری فراگیران فارسی زبان ساختار هجایی CC در جایگاه پایانی واژه وجود دارد؛ اما در آغازه حضور ندارد. در این پژوهش، با بهکارگیری آواشناسی فیزیکی، ساختار فیزیکی خوشههای دوهمخوانی [pR] و [tR] در چند واژه، هدف بررسی شد. با فرض بر اینکه، زبانآموزان بهویژه در مراحل اولیۀ یادگیری در بازتولید خوشۀ دوهمخوانی در آغازه نسبت به پایانۀ واژههای هدف، در زبان فرانسه دچار خطای آوایی میشوند. تولیدات آوایی 6 نفر از دانشجویان ترم اول کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه اصفهان، با در نظر گرفتن سازۀ اول، دوم و سوم و همچنین، میزان انرژی بسامدها، مطالعه و خطایابی آوایی شدند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای بهدست آمده، بیانگر این نکته است که میزان خطای زبانآموزان مورد مطالعه در بازتولید خوشههای همخوانی [pR] و [tR] در آغازه و پایانه با میزان نشاندار بودن خوشههای دوهمخوانی، رابطۀ معناداری دارد و خوشۀ دوهمخوانی نشاندار در آغازه و پایانۀ واژههای هدف، خطای آوایی ایجاد میکند. | ||
| Keywords | ||
| واژههای کلیدی: آواشناسی فیزیکی; زبان فرانسه; خطای آوایی; خوشۀ دوهمخوانی [pʀ] و [tʀ] | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 268 PDF Download: 128 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,327 |
| PDF Download | 17,549,899 |