بررسی مقابلهای طرحوارههای تصوری در اشعار حافظ و اشعار سهراب سپهری | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 9, Volume 10, Issue 2 - Serial Number 50, 1398, Pages 201-223 PDF (242.65 K) | ||
| Authors | ||
| حیات عامری* 1; محمد مهدی مقدس سرکشیک زاده2; زهرا ابوالحسنی چیمه3; زهرا ابوالحسنی چیمه3 | ||
| 1استادیار زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
| 2دانشجوی دکتری زبانشناسی دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران. | ||
| 3دانشیار زبانشناسی پژوهشکدۀ تحقیق و توسعه علوم انسانی سمت، تهران، ایران. | ||
| Abstract | ||
| در این پژوهش قصد داریم با استفاده از نظریۀ طرحوارههای تصوری جانسون (1987) به این موضوع بپردازیم که آیا شعر کلاسیک و شعر نو فارسی تنها در قالب تفاوت دارند و یا اینکه به لحاظ مشخصههای زبانی نیز میان آنها تفاوت وجود دارد. در این مقاله به بررسی طرحوارههای تصوری در شعر حافظ بهعنوان نمونهای از شعر کلاسیک فارسی و شعر سهراب سپهری بهعنوان نمونهای از شعر نو فارسی میپردازیم و این موضوع را بررسی میکنیم که علاوه بر قالب شعری، چه تفاوت یا شباهتی در نوع مفهومسازی از نظر طرحوارههای تصوری در شعر کلاسیک و نو فارسی وجود دارد. برای این کار 13 مورد از اشعار حافظ و 8 مورد از اشعار سهراب سپهری به ترتیب از دیوان حافظ و هشت کتاب سهراب سپهری را در چارچوب نظری طرحوارههای تصوری بررسی کردهایم. روش انجام این تحقیق کتابخانهای ـ پژوهشی است. نتیجۀ مقاله این بوده است که هر دو شاعر بیشتر از طرحوارههای حجمی و حرکتی استفاده کردهاند، با این تفاوت که در نمونۀ کلاسیک حافظ تعداد طرحوارههای حرکتی و حجمی با اختلاف اندکی نزدیک بوده است؛ اما در نمونۀ شعر نو سهراب سپهری، طرحوارههای حجمی با اختلاف زیادی بیشتر از طرحوارههای دیگر ازجمله طرحواره حرکتی به کار رفته است. این موضوع بیانگر آن است که شعر این دو علاوه بر قالب، در استفاده از طرحوارههای تصوری تفاوت دارند. | ||
| Keywords | ||
| واژههای کلیدی: طرحوارههای تصوری; شعر نو; شعر کلاسیک | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 273 PDF Download: 148 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,451,831 |
| PDF Download | 17,556,863 |