شکلگیری -هویت بینافرهنگی فرد نگارنده از طریق نگارش در کلاس زبان فرانسه | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 8, Volume 10, Issue 2 - Serial Number 50, 1398, Pages 171-200 PDF (297.94 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| Authors | ||
| سارا سدیدی* 1; رویا لطافتی1; حمیدرضا شعیری1; عاطفه نوارچی2 | ||
| 1تربیت مدرس | ||
| 2استادیار آموزش زبان فرانسه، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
| Abstract | ||
| یاددهی/ یادگیری مهارت بینافرهنگی امروزه بخش مهمی از آموزش فرانسه بهعنوان زبان خارجی است. مهارت بینافرهنگی بهعنوان یک مهارت زیستی، توانایی اندیشیدن به فرهنگ خارجی و فرهنگ خودی با یک نگاه تازه و برخورد گشوده با موقعیتهای تفاوت فرهنگی را شامل میشود. تدریس این مهارت بهسبب ماهیت ذهنیاش با انتقال دانش از مدرس به زبانآموز امکانپذیر نیست و لازم است که زبانآموز خود در موقعیت تبادل فرهنگی قرار بگیرد تا بتواند این مهارت را درونیسازی کند. در مورد زبانآموزان ایرانی که فرانسه را در کشوری غیر فرانسهزبان میآموزند، فراهم کردن این موقعیتها در کلاس درس یکی از مهمترین چالشهای مدرسان است. با توجه به این مسئله که نگارش، بهویژه انواع خلاق و ذهنی آن، به رشد شخصیتی کمک میکند، در این مقاله ما سعی کردیم با طراحی یک سناریوی آموزشی بر اساس رویکرد بینافرهنگی کولتا، در قالب یک کارگاه نگارش خلاق، موقعیت مناسبی برای شکلگیری هویت بینافرهنگی دانشجویان فرانسه فراهم کنیم. نوشتههای دانشجویان ازنظر کارکردهای شناختی، عاطفی و تخیلی نمره گزاری شدند. مقایسۀ بهعملآمده به کمک آزمون T مستقل بین گروه آزمایش و گروه کنترل نشان داد که اگرچه هر دو گروه موفق به ایفای نقش واسطۀ بینافرهنگی در سطح مطلوبی شده بودند، اما اعضای گروه آزمایشی، متنهای نسبتاً طولانیتر و خلاقانهتری نوشته بودند. | ||
| Keywords | ||
| واژههای کلیدی: شکلگیریِ سوژه نگارنده; نگارش; مهارت بینافرهنگی; زبان فرانسه; زبانآموزِ ایرانی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 330 PDF Download: 164 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,451,793 |
| PDF Download | 17,556,852 |