بُعد تجسمی عصیان و رهایی زبان با تأکید بر شعر «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سردِ» فروغ فرخزاد | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 12, Volume 9, Issue 6 - Serial Number 48, 1397, Pages 297-316 PDF (230.08 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| مرضیه اطهاری نیک عزم1; سهراب احمدی* 2 | ||
| 1گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه شهید بهشتی | ||
| 2دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| Abstract | ||
| خواست رهایی در سه دفتر اول شعریِ، «اسیر»، «دیوار» و «عصیانِ» فروغ فرخزاد بهصورت عصیان در برابر معشوق و ارزشهای جامعۀ مردسالار است. فروغ فرخزاد در دفتر «تولدی دیگر»، تسلط مردسالاری بر جامعۀ گذشته و شروع به انتقاد صریح و در عین حال شاعرانه از تمام ارزشهای مسلط بر جامعه را نقد میکند. شاعر در بیشتر شعرهایش، میل دارد از تمام آنچه خود به آن میتازد رها شود و همواره مانعی بر سر راه این رهایی میبیند. این مانع میتواند مرد، قانون، جامعه، یا انسان باشد؛ اما در دفتر ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد، بیشتر از انسان مدرن انتقاد میکند. در این واپسین دفتر، شاعر مضمونهای عصیان و رهایی را بهصورت انتزاعی و در برخی موارد چندبعدی بهتصویر میکشد. بهویژه در شعر «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» که عنوان مجموعه نیز هست، شاعر با روشهای گوناگون میل خود را به عصیان و پس از آن رهایی بیان میکند. در این مقاله ما سعی میکنیم با روش نشانه ـ معناشناسی به تحلیل و واکاوی بُعد تجسمی شعر فروغ در بازنمایی مفهوم عصیان و رهایی بپردازیم. هدف از ارائۀ این مقاله آن است که نشان دهیم بُعد تجسمی یکی از ساختارهای اصلی معناساز متن است. فرض ما بر این است، بُعد تجسمی در شعر فروغ در خدمت پرداختِ مفهوم عصیان و رهایی قرار گرفته است و گاهی دریافت این دو مفهوم برای خواننده دشوار میشود. | ||
| Keywords | ||
| واژههای کلیدی: فروغ فرخزاد; رهایی; عصیان; بُعد تجسمی; نشانه ـ معناشناسی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 342 PDF Download: 188 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,317 |
| PDF Download | 17,549,893 |