بررسی مقایسهای میزان درک و تولید جملههای مجهول در کودکان یکزبانۀ فارسیزبان با کودکان دوزبانۀ آذری ـ فارسیزبان | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 5, Volume 9, Issue 5 - Serial Number 47, 1397, Pages 119-145 PDF (458.64 K) | ||
| Authors | ||
| نسرین رمضانی1; آزیتا عباسی* 2 | ||
| 1کارشناس ارشد رشتۀ زبانشناسی همگانی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران | ||
| 2استادیار گروه زبان شناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| این پژوهش زبانشناختی درصدد آن است تا توانایی میزان درک و تولید جملههای مجهول در کودکان یکزبانۀ فارسیزبان را با این توانایی در کودکان دوزبانۀ آذری ـ فارسی زبان مورد مقایسه و بررسی قرار دهد. دستور نقش و ارجاع بهعنوان یکی از نظریههای ارتباطی- شناختی، چارچوب نظری مورد استفاده در این پژوهش است که بر پایۀ آن میتوان دو نوع مجهول، شامل مجهول اصلی و مجهول غیرشخصی، را در زبان فارسی شناسایی کرد. در این پژوهش، 18 کودک یکزبانۀ فارسیزبان 5 تا 7 ساله از نظر درک و تولید جملههای مجهول اصلی و غیرشخصی با 18 کودک دوزبانۀ آذری ـ فارسیزبان 5 تا 7 ساله مقایسه شدهاند. این کودکان بهطور تصادفی از مدارس شهرستانهای تهران و سراب انتخاب شدند. ارزیابی میزان درک و تولید ساخت مجهول بهکمک آزمونهای تصویری انجام شد و دادههای آزمونها توسط نرمافزار اس. پی. اس.اس نسخۀ 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. متغیر مستقل در این پژوهش چندزبانگی و سن، و متغیر وابسته، میزان درک و تولید جملههای مجهول است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که چندزبانگی و سن تأثیر معناداری بر روی درک و تولید جملههای مجهول اصلی و غیرشخصی ندارند. | ||
| Keywords | ||
| واژههای کلیدی: مجهول; دستور نقش وارجاع; کودکان یکزبانۀ فارسیزبان; کودکان دوزبانۀ آذری ـ فارسیزبان | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 324 PDF Download: 134 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,451,831 |
| PDF Download | 17,556,863 |