بررسی انواع چندمعنایی در فارسی معیار با رویکردی شناختی | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 10, Volume 9, Issue 3 - Serial Number 45, 1397, Pages 251-271 PDF (231.22 K) | ||
| Author | ||
| مهدی سبزواری* | ||
| استادیار زبان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| چندمعنایی از موضوعات مهم و سنتی مطالعات معنیشناسی و روابط واژگانی است. واژۀ چندمعنی بنابر تعریف، واژه یا تکواژی است که چند معنی مرتبط دارد. بهدلیل ویژگیهای متمایز واژههای چندمعنی، مطالعات این نوع مفاهیم و معانی بهطور خاص و روابط واژگانی بهطور عام در دو دهۀ اخیر در کانون توجه تحقیقات زبانشناسی شناختی و روانشناسان زبان بوده است. چندمعنایی در زبان فارسی نیز در حوزۀ معنیشناسی، روابط واژگانی و معنیشناسی واژگانی، همواره موردتوجه محققان این حوزه بوده است. بنابراین، مطالعه و توصیف این نوع روابط واژگانی درقالب رویکردهای جدید اهمیت دارد. در این مقالۀ توصیفی و تحلیلی، اقسام چندمعنایی فارسی معیار را با رویکردی شناختی و مشخصاً تقسیمبندی نظری ایوانز در مطالعات چندمعنایی بررسی و تحلیل میکنیم. درواقع، با بررسی نمونههایی از انواع چندمعنایی در فارسی معیار امروزی و تحلیل آنها در چارچوب نگرش شناختی ایوانز، میکوشیم اعتبار و کیفیت این تقسیمبندی چندمعنایی را که ازمنظری متفاوت و نوین است، درمورد زبان فارسی معیار بررسی و ارزیابی کنیم. نوآوری این مقاله کاربرد رویکرد شناختی متمایز در بازشناسی انواع چندمعنایی در فارسی همراه با ارائۀ نمونههایی مشخص و مستدل است. شواهد ارائهشده در این مقاله علاوهبر اینکه کارکرد نگرش شناختی ایوانز را در بررسی چندمعنایی تأیید میکند، رویکردی متفاوت را برای تحلیل روابط معنایی پیشروی ما میگذارد. | ||
| Keywords | ||
| واژگان کلیدی: چندمعنایی; مفهوم اولیه; مقولۀ شعاعی; رویکرد شناختی; نظریۀ مفاهیم واژگانی و الگوهای شناختی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 465 PDF Download: 147 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,451,813 |
| PDF Download | 17,556,859 |