نقش پیچیدگی تکلیف، شرایط انجام تکلیف و خودنظمجویی فراگیران زبان در مهارت نوشتن | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 9, Volume 9, Issue 3 - Serial Number 45, 1397, Pages 227-249 PDF (283.26 K) | ||
| Authors | ||
| افسر روحی* 1; امیر رضا نعمت تبریزی2; منوچهر جعفری گهر1; فاطمه همتی1; اسماعیل قادری3 | ||
| 1دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 2استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 3دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| در این پژوهش، تأثیر ایجاد تغییر در بار شناختی تکلیف و شرایط اجرای آن در عملکرد نوشتاری فراگیران زبان مطالعه شده است. بررسی رابطۀ بین خودنظمجویی فراگیران و تولید نوشتاری انفرادی و مشارکتی آنها در تکالیفی متفاوت ازنظر پیچیدگی شناختی، هدف دیگر تحقیق حاضر است. 122 فراگیر زبان انگلیسی بهطور تصادفی در چهار گروه تقسیم شدند و چهار نوع تکلیف ساده- انفرادی، ساده- مشارکتی، پیچیده- انفرادی و پیچیده- مشارکتی را انجام دادند. دادههای جمعآوریشده با تحلیل واریانس چندمتغیره و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که شرایط انجام تکلیف باعث ایجاد تفاوت معناداری در صحت نوشتاری فراگیران زبان شد؛ ولی پیچیدگی تکلیف تفاوت چشمگیری در اَبعاد مختلف نگارش آنها ایجاد نکرد. فراگیرانی که تکلیف ساده را بهطور مشارکتی انجام دادند، بالاترین میانگین را در صحت نوشتاری بهدست آوردند. همچنین، خودنظمجویی فراگیرانی که تکلیف پیچیده را بهشکل انفرادی انجام دادند، همبستگی مثبت معناداری با صحت نوشتاری آنها نشان داد. یافتههای ما بر نیاز به توجه بیشتر به شرایط انجام تکلیف و تفاوتهای فردی فراگیران در مدلها و چارچوبهای ارائهشده برای طراحی و تنظیم تکالیف، تأکید میکند. | ||
| Keywords | ||
| واژگان کلیدی: پیچیدگی; تکلیف; نوشتار; خودنظمجویی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 298 PDF Download: 133 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,443,770 |
| PDF Download | 17,553,708 |