شناسایی دورههای روایی رسالهالطیرها براساس چهار نسل روایت | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 4, Volume 9, Issue 3 - Serial Number 45, 1397, Pages 99-127 PDF (378.64 K) | ||
| Authors | ||
| سمیرا شفیعی1; غلامحسین غلامحسین زاده* 2; حمیدرضا شعیری3; سعید بزرگ بیگدلی4; سعید بزرگ بیگدلی4 | ||
| 1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 2استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 3استاد زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 4دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| داستانسرایی در رسالهالطیرها بهعنوان آثاری تعلیمی- ارشادی جایگاهی ویژه دارد. در هر داستانی، ارزش/ارزشهایی تعریف میشوند که کنشگران بهدنبال دستیابی به آنها هستند. راوی برای رساندن کنشگران به نظام ارزشی داستان، دورههای روایی را خلق میکند. منظور از دورۀ روایی این است که از دهۀ شصت (اوج ساختارگرایی) تاکنون، روایتها بر الگوهایی منطبق هستند که هر دوره را از دورۀ دیگر از بُعد نظریه و نگرش نشانهمعناشناختی متمایز میکند. کشف و شناسایی دورههای روایی رسالهالطیرهای فارسی و عربی با تمرکز بر بررسی نظام ارزشی گفتمان باعث میشود که به الگویی برای دورهبندی روایی بخشی از متون ادبی دست یابیم و زمینه برای خلق شیوههای تحلیل متون فراهم شود. هدف اصلی این پژوهش بررسی دورههای روایی براساس منطقالطیر عطار بهمنظور تبیین الگویی مناسب برای مطالعۀ نظامهای روایی است. دورههای روایی ما را با سیر تحول تفکر روایت مواجه میکند. نتایج این تحقیق نشان میدهد که رسالهالطیرها درمجموع از هفت دورۀ روایی «کنشمحور برنامهمدار»، «تعاملی مبتنیبر مذاکرۀ گفتوگومحور»، «کنشی مبتنیبر توانش»، «تنش منفعلانه»، «دورۀ شوشی مبتنیبر تطبیق سوژه با هستی»، «انجذاب و همآمیختگی» و «ارزیابی» تشکیل شدهاند. دورههای اول و دوم با عنوان توانش مطرح شدهاند و مقدمهای برای دورههای کنش، تنش، شوش، استعلا و ارزیابی هستند. تنها در منطقالطیر عطار، همگی این دورهها بهصورت بارز دیده میشود. در باقی رسالهها، تنها بعضی از این دورهها حضور دارند. در سه مرحلۀ اول و مرحلۀ ارزیابی، ارزش چیزی خارج از کنشگران و در دورههای تنش، شوش و انجذاب، ارزش در درون سوژه است. | ||
| Keywords | ||
| واژگان کلیدی: رسالهالطیرها; نظام ارزشی; دورههای روایی; منطقالطیر; نشانهمعناشناسی گفتمان | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 283 PDF Download: 118 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,451,825 |
| PDF Download | 17,556,863 |