بررسی تأثیر تدریس مبتنیبر الگوی هَیَجامَد بر هیجانات زبانآموزان فارسیزبان زن در ایران | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 3, Volume 9, Issue 3 - Serial Number 45, 1397, Pages 63-97 PDF (665.79 K) | ||
| Authors | ||
| شیما ابراهیمی* 1; رضا پیشقدم2; اعظم استاجی3; اعظم استاجی3; سیدامیر امین یزدی4 | ||
| 1دکتری زبانشناسی همگانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد ایران | ||
| 2استاد آموزش زبان انگلیسی و علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
| 3دانشیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
| 4دانشیار علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
| Abstract | ||
| برای اجرای فرآیند زبانآموزی مطلوب، توجه به نقش هیجانات و حواس اهمیت ویژهای دارد و مدرسان با ایجاد هیجان مطلوب و تأثیرگذاری بر حواس، توان یادگیری زبانآموزان را ارتقا میدهند. مفهوم «هَیَجامَد» تلفیقی از دو واژۀ (هیجان+ بسامد) است که به تأثیر هیجانات ناشی از استفادۀ حواس در یادگیری مفاهیم گوناگون اشاره میکند و از سه مرحلۀ هیچآگاهی (تهی)، برونآگاهی (شنیداری، دیداری، لمسی- حرکتی) و درونآگاهی (درونی و جامع) تشکیل شده است. در پژوهش حاضر، بهمنظور کیفیتبخشی روش تدریس زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، با درنظر گرفتن این مفهوم و مؤلفههای سهگانۀ آن (هیجان، حواس و بسامد) و باتوجه به تأثیر هیجانهای آموزشی بر یادگیری و پیشرفت زبانآموز، الگوی هَیَجامَد را در تدریس زبان فارسی به غیرفارسیزبانان پیشنهاد میدهیم و تأثیر تدریس مبتنیبر این الگو را بر هیجانات زبانآموزان غیرفارسیزبان زن در ایران با استفاده از پرسشنامههای هَیَجامَد و هیجان میسنجیم. بدینمنظور، 60 زبانآموز زن غیرفارسیزبان از 16 کشور را با سطح زبان فارسی یکسان (سطح زبان فارسی کتاب هفتم) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب کردیم و آنها را پس از طی 22 جلسه تدریس برای چهار گروه (هر گروه شامل 15 نفر) و در مدت شش هفته براساس الگوی هَیَجامَد ارزیابی نمودیم. نتایج پژوهش نشان داد که تدریس مبتنیبر الگوی هَیَجامَد بر ارتقای میزان هیجانات زبانآموزان غیرفارسیزبان زن تأثیر معنادار مثبت داشته است. به سخن دیگر، با درگیر کردن تعداد حواس بیشتر در فرآیند آموزش، میزان هَیَجامَد زبانآموز افزایش مییابد و هیجان مثبت تولید میشود. درنتیجه، با کاهش هیجانات منفی، زمینۀ تعامل بیشتر با مدرس فراهم میشود و یادگیری کارآمد رخ میدهد. با برجسته کردن نقش عوامل هیجانی و تعدد حواس در امر یادگیری، بهنظر میرسد که امکان استفاده از این الگو درجهت بالا بردن و ارتقای هیجانات مثبت زبانآموزان در تدریس زبان فارسی وجود دارد و زمینۀ یادگیری موفق زبانآموز فراهم میشود. | ||
| Keywords | ||
| واژگان کلیدی: هیجان; حواس; هَیَجامَد; آموزش زبان فارسی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 341 PDF Download: 76 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,465,851 |
| PDF Download | 17,561,659 |