بررسی مقایسهای آسیبشناسی یادگیری و آموزش زبان انگلیسی و عربی در ایران از دیدگاه دبیران آموزش و پرورش: یک تحقیق دادهبنیاد | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 7, Volume 9, Issue 2 - Serial Number 44, 1397, Pages 181-207 PDF (564.08 K) | ||
| Authors | ||
| حجت اله فسنقری* 1; سید محمد رضا عادل2 | ||
| 1استادیار دانشگاه حکیم سبزواری، گروه زبان و ادبیات عربی، سبزوار، ایران. | ||
| 2استادیار دانشگاه حکیم سبزواری، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، سبزوار، ایران. | ||
| Abstract | ||
| هدف از این تحقیق کیفی بررسی مقایسهای آسیبها و مشکلات تدریس و یادگیری درس زبان انگلیسی و زبان عربی در دبیرستانهای ایران با استفاده از روش دادهبنیاد یا نظریۀ گروندد است. از طریق مصاحبۀ نیمه ـ ساختاری با پنج دبیر زبان انگلیسی و هفت دبیر عربی که با نمونهگیری نظری از بین دبیران دبیرستانهای مختلف شهر سبزوار، انتخاب شدند، دادههای این تحقیق جمعآوری شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار مکس کیودا (MAXQDA) و بر اساس سه سطح کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نظریۀ دادهبنیاد صورت گرفت. دو مدل نظری آسیبشناسی زبان عربی و نیز آسیبشناسی زبان انگلیسی ارائه شد که در هر یک، مشکلات تدریس و یادگیری زبان (عربی/ انگلیسی) بهعنوان مقولۀ اصلی و معلم، دانشآموز و امکانات آموزشی بهعنوان مقولههای ثانویه مطرح شد. نتایج تحقیق نشان داد که با وجود بعضی تفاوتها بین این دو زبان، برخی مشکلات تدریس و یادگیری بین زبان عربی و انگلیسی مشترک هستند. در این مقاله پیامدهای آموزشی متعددی در رابطه با دبیران، دانشآموزان و برنامهریزان درسی نیز مورد بحث قرار گرفته است. Grounded Theory | ||
| Keywords | ||
| واژههای کلیدی: آسیبشناسی; زبان عربی; زبان انگلیسی; دیدگاه; دادهبنیاد | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 358 PDF Download: 159 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,444,797 |
| PDF Download | 17,554,020 |