زبانآموزی وشناخت در کودکان کمتوان ذهنی خفیف: مطالعهای مقایسهای | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 6, Volume 9, Issue 2 - Serial Number 44, 1397, Pages 139-180 PDF (423.89 K) | ||
| Authors | ||
| زهرا عباسی* 1; فهیمه خداوردی2 | ||
| 1استادیار زبان شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 2دانشجوی مقطع دکتری رشته زبانشناسی همگانی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| در زبانشناسی شناختی، زبان بخشی از قوای شناختی انسان تلقی میشود و هرگونه تحلیل زبانی با تحلیلی از تواناییهای شناختی انسان همراه است. اثر حاضر کوششی است در جهت مقایسه تواناییهای زبانی کودکانِ کمتوان ذهنی خفیف با کودکان عادی در چارچوب نظریه شناختی و یافتن پاسخی به این سؤال که آیا اختلالات گفتاری کودکان کمتوان ذهنی با ضعف آنها در فعالیتهای شناختی مرتبط است یا خیر؟ فرضیه مطرحشده ما این بود که فراگیری زبان درمورد کودکان با نیازهای ویژه مانند کودکان عادی، مستقل از دیگر قوای شناختی نیست و اختلالات گفتاری این کودکان ناشی از اختلالات شناختی آنهاست. به منظور بررسی صحت این فرضیه، 20 کودک عادی و 20 کودک کمتوان ذهنی خفیف از دانشآموزان پایه اول و دوم دبستانهای شهرستان بیرجند انتخاب شدند و چهار فعالیت شناختی تشخیصِ مقولهها، بیان اسم و رویداد، شناخت تصویرگونگی و تشخیص نقطه ارجاع در قالب رفتار زبانی آنها، مورد توجه قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادههای بهدست آمده از دو روش آماری ـ توصیفی (فراوانی و درصد) و استنباطی (آزمونهای کوکران، کای اسکویر و آزمون تحلیل واریانس) استفاده شد. نتایج هر دو دسته تحلیل، تفاوتهای چشمگیری را میان دو گروه آزمودنیها (کودکان عادی و کودکان با نیازهای ویژه) نشان دادند. ضمن اینکه، تفاوت معنادار درونگروهی تنها میان پسران و دختران عادی مورد مطالعه و آن نیز، در تشخیص مقولهها بود؛ به طوری که طبق آزمون تحلیل واریانس یکطرفه، دختران عادی با بیشترین درصد تشخیص مقولهها، در طبقهای مجزا از پسران عادی قرار گرفتند. بدین ترتیب، نتیجه آزمونها صحت فرضیه مطرحشده را تأیید میکند. | ||
| Keywords | ||
| واژههای کلیدی: شناخت; زبانشناسی شناختی; فراگیری زبان; کودکان عادی; کودکان با نیازهای ویژه | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 283 PDF Download: 79 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,676 |
| PDF Download | 17,550,042 |