جایگاه و نحوۀ آموزش واژگان برای فارسیآموزان چینی | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 5, Volume 9, Issue 2 - Serial Number 44, 1397, Pages 111-137 PDF (279.33 K) | ||
| Authors | ||
| فاطمه جعفری* 1; ابوالقاسم غیاثی زارچ2 | ||
| 1مربی آموزش زبان فارسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران | ||
| 2استادیار آموزش زبان فارسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران | ||
| Abstract | ||
| این مقاله قصد دارد به جایگاه و نحوۀ آموزش واژه در آموزش زبان فارسی به زبانآموزان چینی بپردازد. زبان چینی واژهمحور است و در مقایسه با زبان فارسی از نظر ردهشناسی در دستۀ زبانهای گسستۀ قرار دارد. این تفاوت ساختاری باعث میشود زبانآموزان چینی در روند یادگیری، چنانچه معنی کلمات را بهدرستی متوجه نشوند، در هر مرحلهای که باشند از یادگیری بازبمانند. این مقاله با استفاده از روش تحقیق میدانی نحوۀ یادگیری واژگان را در فارسیآموزان چینی مورد بررسی قرار داده است. برای این منظور تعداد 24 نفر از زبانآموزان چینی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) که در یک دورۀ شانزده هفتهای زبان فارسی را آموخته بودند، بهطور تصادفی انتخاب شدند. سپس آزمونی واژهمحور برای تعیین سطح زبانآموزان برگزار شد و زبانآموزان به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند و درسی متناسب با سطحشان به آنها تدریس شد. این درس برای گروه آزمایش با استفاده از روشهای مختلف آموزش واژه و تقطیع ساختاری و نقشی و تطبیق ساختارها در دو زبان فارسی و چینی و برای گروه کنترل با استفاده از روشهای آموزش واژه و بدون توجه به ترجمۀ موارد یادشده تدریس شد. سپس، دوباره آزمونی واژهمحور برای بررسی آموختههای زبانآموزان برگزار شد. نتایج آزمون نشان داد که زبانآموزانی که با روش ترجمه و توجه به ساختار زبان چینی آموزش دیدهاند، بازدهی بهتری نسبت به گروه دیگر داشتند. analytic | ||
| Keywords | ||
| واژههای کلیدی: تقطیع ساختاری و نقشی واژه; ترجمه; زبانآموزان چینی; زبان فارسی بهعنوان زبان دوم | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 316 PDF Download: 116 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,451,818 |
| PDF Download | 17,556,860 |