ارزیابی انتقادی دوره های زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی در ایران: تحلیل محتوایی اسناد زبانی و دیدگاه های متخصصان و برنامه ریزان | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 7, Volume 8, Issue 6, 1396, Pages 161-189 PDF (324.44 K) | ||
| Authors | ||
| محمودرضا عطایی1; ابوطالب ایرانمهر* 2; عصمت بابایی3 | ||
| 1استاد گروه زبان انگلیسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری گروه زبان انگلیسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| 3دانشیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| این مطالعه با هدف بررسی سیاست آموزش زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی در ایران و اینکه تا چه حد سیاستگذاریها با اجرا مطابقت دارد، انجام شده است. بدینمنظور، ابتدا سرفصلهای دروس زبان تخصصی که در سطح کلان طراحی شدهاند با روش تحلیل محتوایی اسناد مورد بررسی قرار گرفت و سپس از طریق مصاحبه، با دیدگاههای متخصصان این حوزه همسوسازی شد تا میزان انطباق بین سطوح سیاستگذاری و اجرا مشخص شود. محورهایی از چارچوب سیاست آموزش زبان کاپلان و بالدوف (2005) بهعنوان چارچوب نظری مطالعه انتخاب شد. بررسی تحلیل محتوایی اسناد زبان تخصصی و مصاحبه با متخصصان بیانگر آن است که در برنامۀ زبان تخصصی در ایران اختلافاتی بین سطوح سیاستگذاری و اجرا وجود دارد. مضاف بر آنکه این برنامه در سطح سیاستگذاری نیز ضعفها و کاستیهای جدی دارد. یافتهها بیانگر آن است که به منظور رسیدن به یک وضعیت قابل قبول در برنامۀ مذکور، نیاز مبرمی به بازنگری دورههای زبان تخصصی در هر دو سطح سیاستگذاری و اجرا وجود دارد. | ||
| Keywords | ||
| واژههای کلیدی: زبان تخصصی; سیاست آموزش زبان; متخصصان; اسناد زبان تخصصی; سطوح سیاستگذاری و اجرا | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 263 PDF Download: 109 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,572 |
| Article View | 19,857,211 |
| PDF Download | 16,041,514 |