بررسی تأثیر مهارت های تفکر نقادانه بر مهارت درک مطلب متون ادبی دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی در ایران | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 1, Volume 8, Issue 2, 1396, Pages 1-23 PDF (392.29 K) | ||
| Authors | ||
| سجاد اسماعیلی1; عیسی متقی زاده* 2 | ||
| 1دانش آموخته رشته زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار رشته زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| بررسی تأثیر مهارتهای تفکر نقادانه بر مهارت درک مطلب متون ادبی دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی در ایران مهارت درک مطلب یکی از مهارتهای اساسی و مهم برای فهم معنا و افکار موجود در متن است. توجه به این مهارت در دروس متون ادبی یکی از مهمترین موضوعات حوزه آموزش زبان به شمار میرود. استفاده از روشهای صحیح تدریس متون ادبی میتواند در تقویت مهارت خواندن و درک مطلب دانشجویان نقش ایفا کند. تدریس این متون بر مبنای مهارتهای تفکر نقادانه، علاوه بر تحقق تمامی اهداف متون ادبی، درک مطلب دانشجویان را نیز بهبود میبخشد. هدف جستار حاضر، بررسی تأثیر مهارتهای تفکر نقادانه بر مهارت درک مطلب متون ادبی نزد دانشجویانِ مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی است. روش مورد استفاده، روش نیمهتجربی بود. نمونه آماری پژوهش 64 نفر از دانشجویان ترم سوم رشته زبان و ادبیات عربی بود که به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه کنترل با روش سنتی و گروه آزمایش با روش مبتنی بر مهارتهای تفکر نقادانه آموزش داده شدند. یافتهها نشان داد بین علمکرد دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد و استفاده از مهارتهای تفکر نقادانه در تدریس متون ادبی عربی بر مهارت درک مطلب دانشجویان تأثیر دارد. | ||
| Keywords | ||
| تفکر نقادانه; متون ادبی عربی; درک مطلب; واژگان کلیدی: آموزش زبان عربی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 331 PDF Download: 168 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,479,411 |
| PDF Download | 17,565,684 |