تجزیه و تحلیل ریسک با استفاده از ارزیابی ترکیبی فازی (FSE) مبتنی بر (FMEA) در صنعت آموزش عالی | ||
| پژوهش های مدیریت در ایران | ||
| Article 3, Volume 28, Issue 2, Spring 1403, Pages 65-99 PDF (1.43 M) | ||
| Document Type: مقاله پژوهشی | ||
| Authors | ||
| زهرا شرف پور1; محمود دهقان نیری* 2 | ||
| 1کارشناسیارشد مدیریت تولید و عملیات، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
| Abstract | ||
| امروزه دانشگاهها در حوزه های علمی، فناوری، اقتصادی و بینالملل با چالشهای بزرگی مواجه هستند. شناخت این چالشها کمک میکند تا بتوان ظرفیت های توسعه را فراهم نمود. از این رو در این پژوهش به شناسایی و اولویتبندی ریسکهای موجود در صنعت آموزش عالی ایران پرداخته شده است. بدین منظور ابتدا با برسی عمیق ادبیات پژوهش لیستی از ریسکها و گروههای ریسک مرتبط در آموزش عالی شناسایی شد، سپس از طریق مصاحبه با خبرگان (تکنیک دلفی) به تکمیل و اعتبارسنجی لیستهای شناسایی شده پرداخته شد، بعد از کسب همگرایی خبرگان با اجرای روش ارزیابی ترکیبی فازی(FSE) مبتنی برFMEA به اولویتبندی فاکتورهای ریسک و گروههای ریسک براساس درجه بحرانی پرداخته شد و در نهایت درجه بحرانی ریسک کلی محاسبه گردید. براساس نتایج حاصل بحرانیترین ریسک موجود در صنعت آموزش عالی "عدم توجه به شایسته سالاری" و بحرانیترین گروه ریسک "عدم برقراری ارتباط خوب با صنعت" شناسایی شد و درجه بحرانی ریسک کلی نیز در این صنعت عدد 75/3 به دست آمد که بیانگر اهمیت ریسکهای آموزش عالی و لزوم اجرای اقدامات پیشگیرانه و کنترلی برای ریسکهای موجود در این صنعت میباشد. | ||
| Keywords | ||
| آموزش عالی; اولویتبندی ریسک; روش ارزیابی ترکیبی فازی(FSE); (FMEA) | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 370 PDF Download: 205 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,465,868 |
| PDF Download | 17,561,669 |