انسجام واژگانی در متن سوررئالیستی بوف کور برپایۀ نظریۀ هالیدی و حسن | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 26, Volume 7, Issue 5, 1395, Pages 283-308 PDF (475.74 K) | ||
| Authors | ||
| محمود عباسی1; عبدالعلی اویسی کهخا2; فاطمه ثواب* 3 | ||
| 1استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
| 2دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
| 3دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
| Abstract | ||
| انسجام متن از به هم پیوستن مجموعهای از واژهها و جملاتی که متضمّن معنا و پیام خاصی است، بهوجود میآید. نویسنده، دنیای واقع و فراواقع خود را در قالب متن منعکس میکند و در این انعکاس اگرچه از زمان فاصله میگیرد، اما به مدد زبان و حفظ ارتباط بین عناصر دستوری و واژگانی، معنا را منتقل میکند و متنی منسجم میآفریند. متن سوررئالیستی که بازتابی از دنیای فراواقع است، به دلیل هجوم واژگان ناشی از نگارش خودکار، چنین تصوری را در اذهان ایجاد میکند که دور از انسجام و پیوستگی است و ارتباط معنایی در این متون گسسته مینماید. این پژوهش در پاسخ به این مسأله که آیا این متون، با وجود زیر پا گذاشتن زبان معیار و آزادی زبان و واژهها - نگارش خودکار- از انسجام واژگانی برخوردار هستند، به بررسی انسجام واژگانی داستان سوررئالیستی «بوف کور» صادق هدایت، بر پایۀ نظریۀ انسجام متن مایکل هالیدی و رقیه حسن میپردازد. پس از تحلیل و بررسی دادهها، این نتیجه حاصل شد که متن بوف کور، با 3282 گره انسجام واژگانی، از انسجام بالایی برخوردار است و نویسنده با بهرهمندی از عناصر انسجام واژگانی بهویژه عنصر تکرار و باهمآیی و ترادف توانستهاست، پیوندی ناگسستنی میان الفاظ و معانی ایجاد کند و به این طریق اندیشه و امیال درونی خود را در متن منعکس سازد. | ||
| Keywords | ||
| واژههای کلیدی: متن سوررئالیستی; بوف کور; نظریه هالیدی و حسن; انسجام واژگانی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 366 PDF Download: 359 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,672 |
| Article View | 24,384,117 |
| PDF Download | 17,531,340 |