ارزیابی فردی تأثیر بازخورد اصلاحی بازسازی و وادارسازی بر خطاهای گفتاری ساختار، واژگان و تلفظ | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 25, Volume 7, Issue 5, 1395, Pages 255-282 PDF (333.91 K) | ||
| Authors | ||
| افسر روحی* 1; منوچهر جعفری گهر2; نسیم عبدوی3 | ||
| 1استادیار دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران | ||
| 2دانشیار دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران | ||
| 3دانشجوی دکتری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| مطالعات پیشین نشان میدهد که تأثیر مثبت بازخورد اصلاحی در عملکرد زبانآموز، در برخی حوزههای زبانی نسبت به بقیه حوزهها بیشتر است. پژوهش حاضر با هدف افزایش آگاهی در زمینه کارآمدی دو روش عمده بازخورد اصلاحی یعنی روش بازسازی و وادارسازی در رابطه با حوزههای مختلف زبانی (ساختار، واژگان و تلفظ) انجام شده است. هفتاد و شش زبانآموز ایرانی با سطح متوسط توانش انگلیسی، به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه تقسیم شدند. در گروه اول آزمایشی، بازخورد اصلاحی به صورت بازسازی و در گروه دوم به صورت وادارسازی انجام گرفت. گروه گواه هیچ بازخورد اصلاحی دریافت نکردند. پنجاه و چهار ساعت از تعاملات این سه گروه ضبط صوتی شد و بخشهایی که بر عناصر زبانی متمرکز بودند، شناسایی و ثبت شدند. ارزیابی تأثیر بازخورد از طریق آزمونهای فردی صورت گرفت که براساس خطاهای زبانی هر فرد تهیه شده بود. تحلیل نتایج مربوط به پسآزمونهای فردی بلافصل و تأخیری نشان داد که عملکرد زبانآموزان در مورد اصلاح خطاهای ساختاری و واژگانی بعد از دریافت بازخورد بازسازی و وادارسازی تفاوت معنیداری نداشت. اما در مورد خطاهای تلفظ، عملکرد زبانآموزانی که بازخورد بازسازی دریافت کرده بودند به صورت معنیداری از عملکرد گروه وادارسازی بهتر بود. همچنین نتایج نشان داد که عملکرد هر دو گروه آزمایشی در تمامی حوزههای زبانی مورد مطالعه در این پژوهش، به صورت معنیداری بهتر از گروه گواه بود. | ||
| Keywords | ||
| واژگان کلیدی: بازخورد اصلاحی; بازخورد بازسازی; بازخورد وادارسازی; حوزههای زبانی; آزمون فردی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 335 PDF Download: 390 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,672 |
| Article View | 24,384,129 |
| PDF Download | 17,531,355 |