ریشهشناسی واژه قرآنی «علم» در زبانهای سامی | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 16, Volume 7, Issue 5, 1395, Pages 27-47 PDF (334.15 K) | ||
| Authors | ||
| علی حاجی خانی* 1; کاووس روحی برندق2; علی دهقان3 | ||
| 1استادیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
| 2استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرّس، تهران | ||
| 3دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرّس، تهران | ||
| Abstract | ||
| واژه قرآنی علم در معنای دانستن یکی از معانی محوری در زبان قرآن کریم و محور حوزه معنایی ادراک و دانایی است و ازاینرو درک طرز ساخت تاریخی آن نهتنها به لحاظ واژهشناسی قرآن بلکه به لحاظ درک انسانشناختی از فضای نزول قرآن نیز اهمیت داشته و در تفسیر قرآن کارآمد است. این جستار با بهرهگیری از روش تطبیقی- تحلیلی، معانی متعدد ماده علم را در زبان عربی و سایر همخانوادههای سامی آن نظیر سبئی، حبشی، عبری، آرامی، سریانی، اوگاریتی و اکدی مورد مطالعه قرار داده و با تاریخگذاری این معانی و بررسی روابط معنایی محتمل، رابطه معنای قرآنی علم (دانایی) را با معانی دیگر مورد پژوهش قرار میدهد. در طی تحقیق مشخص شد که اولاً معنای پنهان کردن که در زبانهای زیرشاخه شمالی مرکزی حضور پررنگ دارد در تضاد با معنای نشان دادن است که در زیرشاخههای جنوبی نمود یافته و بدین ترتیب این زوج متقابل قدمتی به اندازه زبان سامی باستان دارند. ثانیاً دو معنای نشانه و دانایی با توجه به زیرمجموعههایی مثل نشان دادن از یکسو و یاددادن و متوجه شدن از سوی دیگر معناهای نزدیک به هم محسوب میشوند و با توجه به قدمت بیشتر معنای نشانه، معنای دانایی حاصل از آن است. ثالثاً حضور معناهای نوشتن، مهر زدن و امضاء کردن در زیرشاخه جنوبی حاشیهای؛ معنای پیکرتراشی در زبان اکدی؛ معنای دیدن و نگاه کردن در زبان آفروآسیایی و همچنین نوع مصادیقی که در عربی برای مفهوم نشانه ذیل ماده علم ذکر شده است | ||
| Keywords | ||
| قرآن; معناشناسی تاریخی; ریشهشناسی; زبانهای سامی; علم | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 34,295 PDF Download: 430 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,394,667 |
| PDF Download | 17,535,015 |