واکنش سه ساختار نحوی زبان انگلیسی به انواع بازخورد نوشتاری | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 8, Volume 7, Issue 5, 1395, Pages 149-170 PDF (266.65 K) | ||
| Authors | ||
| حمیده معرفت1; احسن پاشازاده* 2 | ||
| 1دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشکده زبان و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران | ||
| Abstract | ||
| شواهد علمیِ موجود برای نشاندادن کارایی طولانیمدت تصحیحهای نوشتاری، محدود به مطالعاتیست که به تأثیر بازخورد متمرکز بر ارتقای دقت دستوریِ دو جنبۀ خاص از حروف تعریف انگلیسی پرداختهاند. بدیهیست تصحیحهای متمرکز، هربار تنها یک یا دو نوع اشتباه دستوری را هدف قرار میدهند و در دورههای آموزشیِ مهارت نگارش بیاعتبارند. هدف پژوهش حاضر مطالعۀ واکنش ساختارهای مختلف، به تصحیحهایی است که اعتبار بیشتری در کلاسهای آموزشی دارند. با استفاده از طرح آزمایشی پیشآزمونجـ پسآزمون، واکنش طولانیمدت سه ساختار دستور زبان انگلیسی (حروف اضافه، مصدر و جملههای شرطی غیرواقعی) به بازخورد نوشتاری نیمهمتمرکز، غیرمتمرکز و بازنویسی بررسی شد؛ نتایج نشان داد، در پسآزمون تأخیری ــ که یک ماه پس از مداخلۀ بازخوردی اجرا شد ــ کارکرد زبانآموزان گروههای آزمایشی، تفاوت معناداری با گروه کنترل نداشت. همچنین پیشرفت معناداری در هیچیک از گروهها نسبت به پیشآزمون دیده نشد. | ||
| Keywords | ||
| بازنویسی; نیمهمتمرکز; غیرمتمرکز; دقت دستوری; کلیدواژهها: بازخورد نوشتاری | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 341 PDF Download: 387 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,672 |
| Article View | 24,384,145 |
| PDF Download | 17,531,358 |