ادب و بیادبی در رمانهای نوجوانان فارسیزبان | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 1, Volume 7, Issue 5, 1395, Pages 1-22 PDF (1.94 M) | ||
| Authors | ||
| بهمن زندی1; حسین رحمانی* 2; یحیی مدرسی3; مریم سادات غیاثیان4; بهمن زندی1 | ||
| 1استاد زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری زبان شناسی همگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 3استاد زبانشناسی همگانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران | ||
| 4استادیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| پژوهش حاضر در نظر دارد با استفاده از نظریههای کاربردشناسی زبان ــ نظری ادب براون و لوینسون (1987) و نظری بیادبی کالپپر (1996) ــ در ادبیات داستانی، به بررسی راهبردهای ادب و بیادبی در ده رمان برگزید نوجوانان فارسیزبان بپردازد. جامع آماری پژوهش، رمانهای نوجوانان فارسیزبان منتشرشده در فاصل سالهای 1391-1381 است. نمونۀ آثار بررسیشده بر پای معیارهای تألیفیبودن، گفتوگومحوربودن و موردتأییدبودن ازسوی صاحبنظران در جشنوارهها، نقد و بررسیها، جوایز دریافتی و ... انتخاب شده است. این پژوهش به دو پرسش اساسی پاسخ میدهد: 1. استفاد شخصیتهای نوجوان از راهبردهای ادب و بیادبی در میان گروه همسالان و در برخورد با دیگر شخصیتها چه تفاوتی دارند؟ 2. بهطورکلی، شخصیتهای رمان نوجوانان، بیشتر از راهبردهای ادب استفاده میکنند یا از راهبردهای بیادبی؟ نتایج بهدستآمده از این پژوهش، براساس آزمون آماری خیدو، حاکی از آن است که شخصیتهای نوجوان در این رمانها در میان گروه همسالان از راهبردهای بیادبی بیشتر استفاده میکنند و در برخورد با دیگر شخصیتها بیشتر از راهبردهای ادب استفاده میکنند. افزونبراین، در رمانهای نوجوانان فارسیزبان شخصیتها با اختلاف معنیداری، بیشتر از راهبردهای ادب استفاده میکنند. | ||
| Keywords | ||
| کاربردشناسی; ادب; بیادبی; رمان نوجوانان فارسیزبان | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 359 PDF Download: 387 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,394,667 |
| PDF Download | 17,535,017 |