سیر تکاملی آگاهی از ژانر رشته تخصصی با آموزش مهارتهای نگارش دانشگاهی: یک مطالعه موردی | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 10, Volume 7, Issue 3, 1395, Pages 171-196 PDF (1.05 M) | ||
| Authors | ||
| سید ایمان موسوی* 1; غلامرضا کیانی2; رامین اکبری2; رضا غفارثمر2 | ||
| 1دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| در این پژوهش کیفی با بررسی فرآیندهای فکری دو نمونه از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته روابط بینالملل، چگونگی توسعه آگاهی از ژانر رشته تخصصی ذکرشده، بررسی و گزارش شده است. بدینمنظور، دو نمونه مطالعاتی به مدت هجده ماه تحت آموزش و بررسی قرار گرفتند. در این مدت یکی از محققان برای تقویت مهارتهای نگارش دانشگاهی، بهطور شخصی کلاسهای منظم آموزشی با شرکتکنندگان برگزار نمود. چهارچوب نظری استفادهشده در این پژوهش، مدل «تعامل» هایلند (2005) و روش تحقیق نیز در فاز اول تا سوم این کار، روش قومنگارانه و تفسیری و در فاز چهارم، تحلیلی بود. چند مصاحبه و جلسات یادآوری فرآیند فکری، یادداشتبرداریهای میدانی و بررسی اسناد بهمنظور جمعآوری دادهها انجام شد. طبق تعریف ارائهشده از سطوح مهارتی توسط سازمان آیلتس، شرکتکنندگان در این مطالعه از سطح نگارشی کاربر محدود (نمره 4) تا سطح کاربر خوب (نمره 7) پیشرفت کردند. در نهایت این پژو.هش، نتیجه بررسیها از مراحل تکامل آگاهی شرکتکنندگان از ژانر تخصصی رشته خود در قالب یک مدل ارائه شد. این مطالعه میتواند چشمانداز بسیار روشنی برای برنامهریزی دورههای آموزشی مهارتهای نگارش تخصصی و دانشگاهی باشد. | ||
| Keywords | ||
| واژگان کلیدی: مهارتهای نگارش دانشگاهی; تعامل; جایگاه; مشارکت; آگاهی از ژانر رشته تخصصی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 398 PDF Download: 411 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,394,665 |
| PDF Download | 17,535,014 |