نیازسنجی برنامه درسی مهارتهای زبانی در مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی (تحلیل مشکلات زبانی دانشجویان در مهارتهای زبانی) | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 12, Volume 6, Issue 4, 1394, Pages 251-274 PDF (336.05 K) | ||
| Authors | ||
| دانش محمدی رکعتی1; عیسی متقی زاده* 2; الهام فروزنده3; مسعود فکری4; دانش محمدی رکعتی1 | ||
| 1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران/ عضو هیئت علمی زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
| 2دانشیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 3استادیار زبان انگلیسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| 4استادیار زبان عربی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| نیازسنجی یکی از مؤلفههای مهم برنامه درسی است که بهدنبال کشف نیازها، خواستهها، علایق، سلیقهها، مشکلات و ضعفهای زبانی زبانآموزان و فاصله میان وضعیت موجود و وضعیت مطلوب است. در این جستار، میکوشیم ازطریق نیازسنجی، مشکلات زبانی دانشجویان رشته زبان و ادبیات عربی را تحلیل کنیم تا نمودی واقعی از وضعیت برنامه درسی فعلی مهارتهای زبانی در این رشته و فاصله آن با وضعیت برنامه درسی مطلوب را ارائه کنیم. روش پژوهش پیمایش و ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته است. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه مدرسان مهارتهای زبانی و دانشجویان ترم ششم مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی است. روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و روش تحلیل دادهها کمی (توصیفی و تحلیلی) است. در پژوهش حاضر، بهدنبال پاسخ به این سؤال هستیم که دانشجویان به چه اندازه در هریک از مهارتهای زبانی اصلی، مهارتهای فرعی و استراتژیهای مهارتها با مشکل روبهرو هستند و مشکلات زبانی دانشجویان بیشتر از ضعف آنان در کدامیک از توانشهای زبانی ناشی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که دانشجویان در مهارتهای شنیدن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن بالای حد متوسط با مشکل روبهرو هستند و مشکلات زبانی آنان ممکن است از ضعف توانش ارتباطی (توانش دستوری، توانش زبانی- اجتماعی و توانش تحلیل گفتمان) ناشی باشد. | ||
| Keywords | ||
| واژگان کلیدی: برنامه درسی زبان و ادبیات عربی; نیازسنجی; مشکلات زبانی; توانش ارتباطی; مهارتهای اصلی | ||
|
Statistics Article View: 336 PDF Download: 147 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,460,597 |
| PDF Download | 17,559,794 |