رابطه بین انگیزه پیشرفت، هوش هیجانی و اضطراب کلاس زبان خارجی دانشجویان زبان فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 8, Volume 6, Issue 4, 1394, Pages 183-200 PDF (255.35 K) | ||
| Authors | ||
| محمدرضا فارسیان* 1; ناهید رضائی2; سامیه پناهنده3 | ||
| 1استادیار زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری زبان، ادبیات عمومی و تطبیقی، دانشگاه پاریس 3 (سوربون نوول)، فرانسه | ||
| 3دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| اضطراب در کلاس زبان خارجی یکی از متغیرهایی است که تأثیر بسزایی در یادگیری زبان دارد و به همین دلیل همواره مورد توجه پژوهشگران در حوزه آموزش زبان بوده است. در این پژوهش، رابطه انگیزه پیشرفت، هوش هیجانی و اضطراب در کلاس زبان فرانسه دانشجویان و رابطه این متغیرها با سن و جنس آنها را بررسی میکنیم. برای این کار، پرسشنامههای انگیزه پیشرفت هرمنس، هوش هیجانی بار-آن، اضطراب در کلاس زبان خارجی هورویتز و سنجش اضطراب صفت و حالت اشپیلبرگر را به 87 دانشجوی زبان ارائه کردیم. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده نمودیم. یافتههای پژوهش نشاندهنده وجود رابطه معکوس معنیدار بین اضطراب در کلاس زبان خارجی با انگیزه پیشرفت (p= -0/001) و اضطراب در کلاس زبان خارجی و هوش هیجانی (p= - 0/007) است. درپایان، با تحلیل نتایج مطالعه میتوانیم بگوییم که سطح هوش هیجانی بالاتر با کاهش میزان اضطراب در کلاس زبان و انگیزه پیشرفت بیشتر با کاهش سطح اضطراب کلاس زبان همراه است. | ||
| Keywords | ||
| واژگان کلیدی:آموزش زبان; انگیزه پیشرفت; هوش هیجانی; اضطراب; کلاس زبان فرانسه | ||
|
Statistics Article View: 336 PDF Download: 115 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,460,618 |
| PDF Download | 17,559,797 |