بسترها، چشماندازها، کاربردها و چالشهای مطالعه واژگان در متون دانشگاهی: ضرورت توجه بیشتر به زبان فارسی و زبانآموزان فارسیزبان | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 7, Volume 6, Issue 4, 1394, Pages 153-181 PDF (411.29 K) | ||
| Authors | ||
| رضا غفار ثمر* 1; محسن شیرازی زاده2; غلامرضا کیانی1 | ||
| 1دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس / استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله، میکوشیم با نگاهی انتقادی کمبود توجه به واژهپژوهی در متون دانشگاهی را بررسی کنیم و با بررسی ابعاد مختلف این موضوع، چشمانداز روشنی از پیشزمینهها، مسیرها و موانع موجود در این حیطه را ارائه کنیم. در این راستا، تمرکز این مقاله هم بر کمبود پژوهش درمورد زبان علمی فارسی است و هم بر کمتوجهی پژوهشها به زبانآموزان فارسیزبان. ابتدا تصویری کلی از اهمیت یادگیری و تسلط بر ابعاد مختلف واژگان در زبان دانشگاهی را بررسی میکنیم و درادامه، برخی از پیکرهها و لیستهای واژگانی پراهمیت را معرفی مینماییم که در ادبیات تحقیق وجود دارند. پس از تبیین اهمیت و ضرورت پژوهش در این حوزه، کوشیدیم تصویری چندبعدی از زوایای مختلف پژوهشی ارائه کنیم که باید مطمح نظر پژوهشگران این حوزه باشد و مورد بحث قرار گیرد. در این میان، مباحثی چون همنشینی واژگان، زنجیرههای واژگانی، نوسانات واژگانی درونمتنی و بینمتنی و برخی موضوعات دیگر را بررسی کردیم و درنهایت، برخی از چالشها و موانعی را که پیش روی تحقیق در این حوزه قرار دارند معرفی نمودیم. | ||
| Keywords | ||
| واژگان کلیدی: واژگان دانشگاهی; متون دانشگاهی; پیکره; زبانآموزان فارسیزبان; همنشینی; زنجیره واژگانی | ||
|
Statistics Article View: 272 PDF Download: 127 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,231 |
| PDF Download | 17,551,347 |