بازنمود رویدادهای حرکتی در گفتار روایی کودکان فارسیزبان در نگرش شناختی | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 2, Volume 6, Issue 3, 1394, Pages 19-43 PDF (438.96 K) | ||
| Authors | ||
| حمیده پشتوان1; فریده حق‎بین2; آزیتا افراشی3 | ||
| 1دانشآموخته ‎کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران | ||
| 3دانشیار‎ زبانشناسی همگانی، پژوهشگاه علوم ‎انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| براساس الگوهای واژگانیشدگی تالمی (2000b) زبانها بسته به آنکه شیوه و مسیر حرکت را در ستاک فعل یا تابعهای آن رمزگذاری کنند، به دو رده فعلمحور و تابعمحور تقسیم میشوند. فرض تالمی بر آن است که زبانهای هندواروپایی، به استثنای زبانهای رومی و پسایونانی، در رده زبانهای تابعمحور جای میگیرند؛ چرا که شیوه حرکت را در ستاک فعل ادغام میکنند و مؤلفه مسیر را در قالب تابع فعل بیان مینمایند. در این پژوهش با استفاده از کلیپهای انیمیشن که در آن مسیر و شیوه حرکت بهطور همزمان به نمایش درمیآیند، چگونگی رمزگذاری دو مؤلفه مسیر و شیوه حرکت در گفتار روایی کودکان پیشدبستانی فارسیزبان، بررسی و با گفتار بزرگسالان مقایسه شده است؛ سپس این پرسش به بحث گذاشته شده است که زبان فارسی، بهعنوان یکی از زبانهای هندواروپایی، در ردهشناسی دوگانه میگنجد یا خیر. تحلیل دادههای این پژوهش نشان میدهد که کودکان فارسیزبان هنگام بازگویی رویدادهای حرکتی، از همان الگویی بهره میگیرند که بزرگسالان برای رمزگذاری آنها استفاده میکنند: مسیر حرکت را در ستاک فعلهای مسیرنما ادغام میکنند و آنها را همراه یا بدون تابعهای مسیر (برای مسیرهای عمودی) و گروه حرف اضافه (برای مسیرهای افقی مرزگذر) به کار میگیرند. به این ترتیب تا آنجا که رمزگذاری مسیر در ستاک فعل یا تابع، مورد نظر است، زبان فارسی در گستره پژوهش حاضر در رده زبانهای فعلمحور جای میگیرد. | ||
| Keywords | ||
| واژگان کلیدی: معنیشناسی شناختی; رویدادهای حرکتی; ردهشناسی دوگانه; الگوهای واژگانیشدگی; تابع; زبان کودک; گفتار روایی | ||
|
Statistics Article View: 314 PDF Download: 148 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,460,553 |
| PDF Download | 17,559,782 |