شناسایی ملزومات و اجزای الگویی برای ارزشیابی معلمان زبان انگلیسی در دبیرستان های ایران | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 11, Volume 6, Issue 2, 1394, Pages 235-266 PDF (346.8 K) | ||
| Authors | ||
| حسین نویدی نیا* 1; غلامرضا کیانی* 2; رامین اکبری3; رضا غفار ثمر2 | ||
| 1استادیار زبان انگلیسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، خراسان جنوبی، ایران | ||
| 2دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 3استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| ارزشیابی عملکرد از مهمترین ارکان هر سازمانی بوده و سازمانهای آموزشی نیز از این امر مستثنی نیستند. از میان اجزای مختلف نظام آموزشی به گفته بسیاری از محققان، مهمترین عامل در تعیین موفقیت و یا عدم موفقیت دانشآموزان، معلم کلاس میباشد. بنابراین معلمان در مرکز تلاشهایی هستند که برای توسعه و اصلاح سیستمهای آموزشی در سراسر دنیا صورت میگیرد. با توجه به اهمیت معلمان در بهرهوری نظامهای آموزشی، لازم است سیستمهای آموزشی اطمینان حاصل کنند که معلمان نهایت تلاششان را برای افزایش یادگیری دانشآموزان صورت میدهند و همچنین باید تلاش کنند تا با شناخت بهتر نقاط ضعف عملکرد معلمان، زمینه را برای توسعه حرفهای آنها فراهم کنند. دستیابی به این اهداف، مستلزم وضع سیستم ارزشیابی سیستماتیک و علمی میباشد. تحقیق حاضر با شناسایی و در نظرگرفتن ملزومات طراحی الگوی ارزشیابی معلمان درصدد است تا الگوی جدیدی برای ارزشیابی عملکرد معلمان زبان انگلیسی ارائه دهد. برای شناسایی ملزومات و طراحی الگوی مورد نظر، پیشینه مربوط به ارزشیابی معلمان و تدریس مؤثر، ملزومات اسناد آموزشی کشور و نظرات معلمان و کارشناسان مربوط، مورد جستوجو و برررسی قرار گرفتند. برای تعیین اجزای الگوی پیشنهادی از «تکنیک دلفی» استفاده شد. تصمیمات اتخاذشده در مورد اجزای الگوی پیشنهادی مورد بحث قرار گرفته و ملزومات اجراییشدن آن بیان گردیده است. | ||
| Keywords | ||
| واژگان کلیدی: ارزشیابی; ارزشیابی عملکرد معلمان; تدریس مؤثر; سیستمهای ارزشیابی معلمان; ارزشیابی معلمان زبان انگلیسی | ||
|
Statistics Article View: 337 PDF Download: 192 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,460,589 |
| PDF Download | 17,559,788 |