ادغام نوشتار و تصویر در متون ادبی براساس نظریه ادغام مفهومی | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 5, Volume 4, Issue 3, 1392, Pages 75-103 PDF (599.43 K) | ||
| Authors | ||
| لیلا صادقی* ; لیلا صادقی* | ||
| دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| به باور رولان بارت، میان نوشتار و تصویر دو نوع رابطه هست: در رابطه نوع اول (لنگر)، نوشتار دامنه باز تصویر را محدود می کند و در رابطه نوع دوم (بازپخش)، نوشتار و تصویر مکمّل یکدیگرند. کرس و لیون رابطه دیگری به نام «یک تصویر- چند کلام» را مطرح می کنند که در آن، تصویر برای ساخت معنا استقلال دارد. اما انواع دیگری از ارتباط میان تصویر و نوشتار هست که بارت، کرس، لیون و دیگران به آن اشاره ای نکرده اند. در این نوع رابطه، تصویر باعث تغییر معنای نوشتار می شود. در این پژوهش، برای نشان دادن چگونگی شکل گیری چنین رابطه ای، از نظریه ادغام مفهومی فوکونیه و ترنر استفاده می کنیم که البته، خود ایشان این الگو را برای تبیین چگونگی کارکرد زبان مطرح کرده اند. در این پژوهش، براساس چهار فضایی که در تولید معنا دخیل هستند و چهار نوع ادغام مختلفی که انواع روابط تصویر و نوشتار را نشان می دهند، به بررسی چگونگی شکل گیری و خوانش آثار ادبی دیداری که از تلفیق تصویر و نوشتار ایجاد می شوند، می پردازیم و همچنین نوع جدیدی از درک رابطه میان تصویر و نوشتار را معرفی می کنیم. | ||
| Keywords | ||
| واژهای کلیدی: ادغام مفهومی; لنگر; بازپخش; فضاهای چهارگانه; فوکونیه | ||
|
Statistics Article View: 325 PDF Download: 184 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,150 |
| PDF Download | 17,551,326 |