راهبردهای یادگیری زبان فارسی: بررسی ارتباط بین ملیت با بهکارگیری راهبردها در میان فارسیآموزان غیر ایرانی | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 12, Volume 5, Issue 2, 1393, Pages 261-286 PDF (1.59 M) | ||
| Authors | ||
| امیررضا وکیلی فرد* 1; شراره خالقی زاده2 | ||
| 1استادیار آموزش زبان فارسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران | ||
| 2کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| در حوزه آموزش کاوی زبان های دوم، راهبردهای یادگیری زبان در زبان های بیشماری شناسایی شده و تأثیر عواملی مانند سن، جنس، انگیزه، هوش و سطح مهارت های زبانی بر به کارگیری آن ها مورد بررسی قرار گرفته است. اما در زمینه آموزش کاوی زبان فارسی به عنوان زبان دوم، پژوهشی انجام نشده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط میان ملیت با به کارگیری راهبردها، در میان فارسیآموزان غیر ایرانی انجام شده است؛ چنانکه بر مبنای پرسشنامه راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد (1990)، روی 156 فارسیآموز غیر ایرانی پسر و دختر با سیزده ملیت گوناگون در دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) شهر قزوین صورت گرفته است. آمار استنباطی و آزمونهای آماری نشان دادند میانگین کلی استفاده از راهبردها در میان ملیتهای مختلف اختلاف ناچیزی با یکدیگر دارند که معنادار نیست. ولی آمار توصیفی بیانگر آن است که ترتیب اولویتهای فارسی آموزان از ملیتهای مختلف با هم تفاوت دارند. علاوه بر آن، یافتهها نشان میدهند که به طور کلی، فارسیآموزان با ملیتهای مختلف از راهبردهای فراشناختی و اجتماعی بیشتر از سایر راهبردهای یادگیری استفاده میکنند. | ||
| Keywords | ||
| واژگان کلیدی: راهبردهای یادگیری; آموزش زبان فارسی; فارسیآموزان غیر ایرانی; ملیت | ||
|
Statistics Article View: 303 PDF Download: 110 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,465,866 |
| PDF Download | 17,561,669 |