تحلیل خطاهای دستوری فارسیآموزان لکزبان | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 10, Volume 5, Issue 2, 1393, Pages 207-235 PDF (283.18 K) | ||
| Author | ||
| فروغ کاظمی* | ||
| استادیار زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| جستار حاضر به ارزیابی خطاهای دستوری لک زبانان در کاربرد زبان فارسی پرداخته است. در پژوهش پیش رو، ابتدا تنوع خطاها و حوزه های رخداد آن ها بر مبنای طبقه بندی کوردر (1975) به دست آمد. آن گاه دو فرضیة« قوی» و «معتدله» در تحلیل داده ها ملاک عمل قرار گرفت. یافته های پژوهش بر غالب بودن نقش فرضیه معتدله در یادگیری زبان دوم صحه گذاشت. این پژوهش هرچند حاکی از تأثیرپذیری نسبی زبان آموزان از انتقال بین زبانی است، نتایج متن یادگیری (محیط) را مؤثر ترین عامل در یادگیری می داند. گفتنی است از میان خطاهای دستوری ایجاد شده، تعمیم افراطی، قیاس نادرست، تقریب و اطناب میزان قابل توجهی را نشان نمی دهد. از این رو، انتـقال درون زبانی یا استفاده از راهبردهای ارتباطی را نمی توان از عوامل اصلی در بروز خطاها قلمداد کرد. نتایج پژوهش همچنین مبین این نکته است که به موازات تسلط هرچه بیشتر زبان آموزان بر زبان مقصد از وقوع خطاها کاسته می شود. بدین سان به واقعیت قاعده مندی خطاها پی می بریم که از نظرگاه پژوهش های مربوط به این حوزه درخور توجه است. | ||
| Keywords | ||
| واژگان کلیدی: یادگیری زبان; بررسی خطا; خطاهای نحوی; زبان فارسی; زبان لکی | ||
|
Statistics Article View: 333 PDF Download: 116 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,487,641 |
| PDF Download | 17,568,144 |