درک ضربالمثلهای فارسی در نوجوانان یکزبانه و دوزبانه: تحلیل مقایسهای عملکرد بر پایه مدل اقناع محدودیت | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 12, Volume 3, Issue 3, 1391, Pages 193-216 PDF (237.13 K) | ||
| Authors | ||
| مهین ناز میردهقان* 1; وحید نجاتی2; ایلناز داوودی3 | ||
| 1استادیار گروه زبان¬شناسی گروه زبان¬شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
| 2استادیار گروه روان¬شناسی، علوم اعصاب شناختی (مغز و شناخت)، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
| 3کارشناس¬ارشد زبان¬شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تلفن: چکیده | ||
| Abstract | ||
| پژوهش حاضر تحلیلی است مقطعی مقایسهای که بر پایه مدل اقناع محدودیت انجام شده است. در این پژوهش عملکرد نوجوانان یکزبانۀ فارسیزبان با نوجوانان دوزبانۀ آذری- فارسیزبان در درک ضربالمثلها در زبان فارسی مقایسه شده است. در انجام تحقیق 142 نفر دانش آموز از مقطع دبیرستان، در دو گروه یکزبانه و دوزبانه، با دامنۀ سنی 15 تا 18 سال و در دو جنسیت زن و مرد به منظور بررسی تأثیر متغیرهای «بافت زبانی»، «آشنایی» و «جنسیت» بر «سرعت درک» (زمان پاسخگویی) ضربالمثلهای زبان فارسی مورد بررسی قرار گرفتهاند. آزمون مورد استفاده در این مطالعه، آزمون درک ضربالمثل است که به صورت نرمافزاری تهیه شده، دادهها در آن به صورت فایل متنی ذخیره و زمان پاسخگویی به سؤالات به میلیثانیه اندازهگیری شده است. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس دوطرفه و آزمون تی مستقل صورت گرفت. نتایج حاصل از تحلیل دادهها تأثیر معنیدار هریک از این متغیرها را نشان می دهد، و کارایی مدل اقناع محدودیت در درک ضربالمثل های زبان فارسی را پشتیبانی می کند. | ||
| Keywords | ||
| جنسیت; مدل اقناع محدودیت; بافت زبانی; آشنایی; واژگان کلیدی: دوزبانگی; ضربالمثل | ||
|
Statistics Article View: 409 PDF Download: 126 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,394,617 |
| PDF Download | 17,534,973 |