بررسی تطبیقی مکتب باروک با سبک هندی (مطالعه موردی: بیدل دهلوی) | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 5, Volume 3, Issue 1, 1391, Pages 51-66 PDF (170.76 K) | ||
| Authors | ||
| عبدالله حسن زاده میرعلی* 1; لیلا شامانی2 | ||
| 1استادیارو عضو هیئت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان | ||
| 2کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان | ||
| Abstract | ||
| نهضت باروک از ایتالیا آغاز شد و تمام اروپا را فراگرفت. مکتب باروک پس از عصر باشکوه رنسانس و سبک هندی پس از دوره عراقی شکل گرفت. این دو رابطه ای استوار با هم دارند. برای مثال، قالب رایج در هر دو مکتب، غزل است و مضامینی چون حرکت و استحاله، تأکید بر صورتهای عینی و تجسمی، تکیه بر زیباییهای جسمی، چگونگی وصف طبیعت، تسلط دکور، آشناییزدایی و... در هر دو مشترک است. در ادبیات باروک عدم تقلید از قدما، ناپایداری جهان، استعارههای حرکت، مرگ، نمایش، اغتنام فرصت لحظههای زودگذر، عصیان هنرمند، پیچیدگی فلسفی، پارادوکس، مطلق نبودن علم بشری، آزادی بیان و... بهوضوح مشاهده میشود؛ این عناصر در شعر بیدل دهلوی هم نمود یافته است. هدف این پژوهش، بررسی ارتباط مکتب باروک و سبک شعری در هند و ایران با تکیه بر اشعاری از بیدل دهلوی است. | ||
| Keywords | ||
| ادبیات تطبیقی; بیدل دهلوی; سبک هندی; واژههای کلیدی: مکتب باروک | ||
|
Statistics Article View: 378 PDF Download: 106 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,672 |
| Article View | 24,384,155 |
| PDF Download | 17,531,363 |