سطوح پیچیدگی بندهای موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول در کودکان فارسی زبان 3 تا 6 ساله | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 11, Volume 4, Issue 4, 1392, Pages 221-244 PDF (295.25 K) | ||
| Authors | ||
| شهین نعمت زاده1; بلقیس روشن2; مریم السادات غیاثیان2; مهران غفاری* 3; بلقیس روشن2 | ||
| 1استادیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
| 2استادیار زبانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 3دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| در دهه های اخیر، پردازش بندهای موصولی و بررسی پیچیدگی های آن ها در زبان های مختلف نقش عمده ای در تحقیقات زبان شناسی و روان شناسی ایفا کرده است. این تحقیق برای مقایسه پیچیدگی دو نوع بند موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول در زبان فارسی انجام شده است. این پیچیدگی را بر اساس معیار روان شناختی میزان درک یا عدم درک این نوع جملات در کودکان 3 تا 6 ساله سنجیده ایم؛ چنانکه 96 کودک را در سه گروه سنی 3- 4، 4- 5 و 5- 6 سال (هر گروه 32 نفر) انتخاب کردیم و به هریک جملاتی شامل بندهای موصولی مورد نظر به دو صورت مجزای خبری و پرسشی با روش های نشان دادن شکل، اشیای واقعی یا درخواست برای اجرای یک فرمان ارائه دادیم و درک آنان را از این جملات ارزیابی کردیم. نتیجه نشان داد که بند موصولی فاعل- مفعول هم در جملات خبری و هم پرسشی به طور کاملاً واضح، پیچیده تر از بند موصولی فاعل- فاعل بوده است. | ||
| Keywords | ||
| واژگان کلیدی: پیچیدگی زبانی; بند موصولی فاعل- فاعل; بند موصولی فاعل- مفعول; زبان فارسی; کودکان 3 تا 6 ساله | ||
|
Statistics Article View: 316 PDF Download: 91 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,400 |
| PDF Download | 17,551,408 |