بررسی توانش معنایی کودکان در سطح روابط معنایی بینگزارهای حاوی کمیتنمای «هر» | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 9, Volume 4, Issue 4, 1392, Pages 173-194 PDF (505.13 K) | ||
| Authors | ||
| نرگس مقدمی* 1; مریم ایرجی2 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | ||
| 2استادیار زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| معنا یکی از شاخصههای مهم در بررسی فرآیند یادگیری زبان مادری است. مطالعه آنچه کودکان راجع به معنا در سطوح مختلف میدانند، میتواند راهی برای دستیابی به چگونگی سخنوری بشر باشد. هدف از این تحقیق، بررسی میزان فهم کودک از نقشهای معنایی کمیتنمای جهانی «هر» در سطح روابط بین گزارهای است. بررسی روابط معنایی بینگزارهای حاوی کمیت نمای «هر» در کودکان، نه تنها گام ارزشمندی در دستیابی به معناشناسی «هر» خواهد بود، بلکه سهم بسزایی را در بررسی توانش معنایی کودکان ایفا خواهد کرد. در این تحقیق با استفاده از یک روش تجربی جدید، توانایی کودکان در استنباط بین جملات متضمن و مستلزم مورد بررسی قرار گرفته است. برای نمونهگیری، از 28 کودک دختر، بین سنین سه تا شش سال استفاده شده و گزینش کودکان به صورت تصادفی است. در نهایت در این مطالعه، توانش بزرگسالمانند کودکان، با توجه به معناشناسی در هر دو سطح ترکیب و مقایسه معنای جملهای، تأیید می شود. | ||
| Keywords | ||
| واژگان کلیدی: توانش معنایی; ترکیب معنا; مقایسه معنا; کمیتنمای جهانی «هر»; روابط بینگزارهای | ||
|
Statistics Article View: 246 PDF Download: 88 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,460,691 |
| PDF Download | 17,559,823 |