آسیبشناسی الگوی حکمرانی آموزش عمومی در ایران | ||
| پژوهش های مدیریت در ایران | ||
| Volume 26, Issue 4, Autumn 1401, Pages 97-121 PDF (772.17 K) | ||
| Document Type: مقاله پژوهشی | ||
| Authors | ||
| ملیحه هاشمی1; مهدی مرتضوی* 2; حامد رحمانی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران | ||
| 2دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 3استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران | ||
| Abstract | ||
| هدف: پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی الگوی حکمرانی آموزش عمومی در ایران انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش بهصورت ترکیبی اجراشده است. در مرحله کیفی از راهبرد تحلیل مضمون در نرمافزار اطلس تی آی و روش نمونهگیری نظری استفادهشده است. در مرحله کمی، راهبرد پیمایش و همبستگی در پیشگرفته شد و با استفاده از نمونهگیری تصادفی، 384 نفر بهعنوان نمونه در نظر گرفته شدند. برای اجرای مدل، از روش تحلیل عامل تائیدی در نرمافزار لیزرل استفاده شد. یافتهها: ابتدا بر اساس تحلیل مضمون با مصاحبه با صاحبنظران و خبرگان آموزشوپرورش به شناسایی آسیبهای موجود در حکمرانی آموزش عمومی پرداختهشده است. 4 مضمون فراگیر و 11 مضمون سازنده و 46 مضمون پایه شناسایی شدند. مضامین فراگیر در آسیبشناسی حکمرانی آموزش عمومی عبارتاند از: عدم پاسخگویی، مشکلات زیرساختی، عدم مشارکت و عدم انعطافپذیری. در ادامه برازش شبکه مضامین شناساییشده، از تحلیل عامل تائیدی استفاده شد. نتایج بیانگر تائید تمامی عوامل شناساییشده است. نتیجهگیری: درنتیجه کلی میتوان گفت که با بهبود مؤلفههای عدم پاسخگویی، مشکلات زیرساختی، عدم مشارکت و عدم انعطافپذیری، میتوان زمینهسازی حکمرانی خوب در آموزش عمومی در ایران را فراهم نمود. به نظر میآید انجام این پژوهش منجر به ارائه مدلی جامع درباره حاکمیت خوب آموزشی میگردد که متناسب با شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور باشد. | ||
| Keywords | ||
| آموزش عمومی; حکمرانی; آسیبشناسی; آموزش در ایران | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 1,993 PDF Download: 611 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,575 |
| Article View | 19,914,035 |
| PDF Download | 16,072,545 |