«مطالعه نوع طبیعت و نگرش به آن در آثار گوته و نقاشیهای فردریش و رونگه» | ||
| پژوهش های ادبیات تطبیقی | ||
| Article 6, Volume 11, Issue 2 - Serial Number 36, 1402, Pages 155-204 PDF (2.29 M) | ||
| Document Type: پژوهشی کیفی | ||
| Authors | ||
| فائزه همایونی1; فریده آفرین* 2 | ||
| 1پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه سمنان | ||
| 2دانشیار گروه پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه سمنان | ||
| Abstract | ||
| مسئله پژوهش این است که وجه مشخص نگرش گوته به طبیعت و تصویر طبیعت در آثار نقاشان رمانتیک آلمان چیست؟ براین اساس به شیوه توصیفی-تطبیقی وجه مشخص نگرش آنها به طبیعت واکاویده میشود. گوته مخصوصا در دوران جوانی علاوه بر تأثیری که از روسو، هردر و جنبش پیشارمانتیک طوفان و تلاطم گرفته، بیشتر نگرش رمانتیک به طبیعت داشته و در مجموع طبیعت برای او، در اشعار و برخی آثار معنی زندگی جوامع اولیه، سادگی و دستنخوردگی در مقابل تمدن (روسو)، فیالبداهگی و خودجوشی طبیعت درهمآمیخته با زندگی و هنر مردمان، طبیعت زیبا و خدا است که همگی بهنوعی تلقی رمانتیک از طبیعت محسوب میشود. با اینکه او از کلاسیسم هم دفاع میکند در فاوست متأثر از دیدگاه بصری هنرمندان رمانتیک به نظر میرسد این پژوهش از مطالعه نگرش فردریش و رونگه به طبیعت به این نتیجه میرسد آن دو بیشتر به طبیعت به عنوان وجه یا درجهای از تحقق ذهن یا سوژه مینگرند تلقی رمانتیکتری است. فردریش از سمبولیسم عرفگرای آثار اولیهاش به سمت ناتورالیسم شاعرانه و پالایش یافتهتری بر اساس حال و هوای گوته حرکت کرد و زاویه دید سوژه را در نقاشیها به طبیعت مد نظر داشت. رونگه برغم توصیه گوته، در زندگی کوتاه مدت خود مفهوم رمانتیک «هیروگلیف طبیعت» را به عنوان عنصر اساسی زبان و فرهنگ نشان داد. | ||
| Keywords | ||
| طبیعت; نقاشی رمانتیک آلمان; گوته; ذهن و عین; طبیعت سرکش; طبیعت تمثیلی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 239 PDF Download: 98 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,558,841 |
| PDF Download | 17,596,696 |