تأثیرگذاری هنر مدرن بر ادبیات نوگرا و بازیهای ویدیویی (مطالعه موردی رمان «اولیسِ» جیمز جویس و بازی «دارک سولزِ» هیدتکا میازاکی) | ||
| پژوهش های ادبیات تطبیقی | ||
| Article 4, Volume 11, Issue 1 - Serial Number 35, 1402, Pages 86-123 PDF (770.96 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| سهیل احسنی1; فتانه محمودی* 2 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد هنر | ||
| 2دانشیار گروه پژوهش هنر دانشگاه مازندران | ||
| Abstract | ||
| بازیهای رایانهای به جهت تازه تاسیس بودن و همپوشانی بسیار با سینما و ادبیات، دو جنبه متفاوت از خود را نمایش میدهند که درخور مطالعات تطبیقی است. در این مقاله عناصر هنر مدرن و تاریخ ادبیات نوگرا در شکلگیری بازیهای ویدیویی بررسی میشوند و سپس موارد مشابه در رمان « یولسیس» از جیمز جویس و بازیهای «دارک سولز» از هیدتکا میازاکی مورد تحلیل و تطبیق قرار میگیرند. هدف پژوهش بررسی تاثیرگذاری ویژگی های هنر مدرن بر ادبیات نوگرا و بازیهای ویدیویی و همچنین بیان تغییر ماهیت عناصر مشترک آنها است. هدف فرعی پژوهش مقایسه این بازیها با دیگر عناوین رسانه بازیهای رایانهای و پاسخ به این سوال است که: چگونه بازیها و بطور کلی رسانههای جدید هم میتوانند در بطن خود هویتی کلاسیک و مدرن را شکل دهند؟ و جایگاه بازیهای مورد مطالعه در این عرصه کجا قرار دارد؟ روش تحقیق تحلیلی و تطبیقی است. یافته های پژوهش مبین این است که رمان اولیس از « جیمز جویس» و بازیهای مجموعه «دارک سولز» از هیدتکا میازاکی در عناصر «رد روش روایی رمان»، «رد قهرمان سنتی»، «رد حادثهپردازی»، «تجربههای جدید زبانی»، «رهایی از زمان و آزادی زمان»، «اهمیت دادن به تداعی معانی»، «اهمیت ندادن به متعارفات»، «تمایل به توهم و خیال»، «شرکت دادن خواننده در رمان»، «طرح مساله حقیقت» و «بحث از عقاید و فلسفهها» مشابهت و تطابق دارند. | ||
| Keywords | ||
| هنر نوگرا; جیمز جویس; دارک سولز; یولسیس; ادبیات مدرن; بازیهای ویدیویی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 199 PDF Download: 123 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,465,845 |
| PDF Download | 17,561,658 |