صنایع ادبی، آرایههای تصویری؛ بررسی موردی فیلم طعم گیلاس اثر عباس کیارستمی | ||
| پژوهش های ادبیات تطبیقی | ||
| Article 4, Volume 10, Issue 2 - Serial Number 32, 1401, Pages 122-151 PDF (454.73 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| محمد یحیایی1; شکراله پورالخاص* 2; بیژن ظهیری2 | ||
| 1دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
| 2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
| Abstract | ||
| یکی از تفاوت های بنیادین میان زبان هنری و غیرهنری، استفاده از شگردهای بلاغی و بیان غیرمستقیم است. سینما، به عنوان هنری متأخّر، از این شگردهای بلاغی و بیانی بهره می برد؛ بدین صورت که سینماگر دانسته یا نادانسته به واسطۀ پشتوانۀ زبانی و ادبیِ فرهنگی که در آن رشد یافته، از صنایع بلاغی به منظور انتقال مفاهیم مورد نظر خود در دو بعد کلام و تصویر بهره می برد. این تحقیق بر آن است با تمرکز بر تصاویر و بررسی موردی فیلم طعم گیلاس اثر عباس کیارستمی، به عنوان یکی از شاخص ترین هنرمندان عرصۀ سینمای ایران، به نحوۀ به کارگیری تصاویر، نقش آن ها در انتقال مفاهیم و صنایع بلاغی مورد استفاده در این فیلم بپردازد. روش این مقاله، تحلیلی کیفی از نماهای فیلم «طعم گیلاس» اثر عباس کیارستمی با رویکردی ادبی و تطبیق آن با صنایع بلاغی است. بدین منظور نماهای تصویر شده، از منظر بلاغت موجود در تصویر مورد تحلیل قرار گرفته است. با توجه به بررسی و تحلیل صورت گرفته، باید گفت که کیارستمی توانسته در این اثر، جهان بینی مستقل خود را نه فقط در قالب ارجاعات کلامی و بازی های زبانی، بلکه با استفاده از تصاویر بدیعِ روایت کننده، به مخاطب منتقل کند. فیلم با براعت استهلال آغاز می شود، در ادامه تصاویری حاوی نماد، استعاره، پارادوکس، اطناب، ایهام تناسب و ایجاز دیده می شود که در این مقاله به ارتباط زیبایی شناسی هر یک از این تصاویر با شگردها و ابزارهای بلاغی و صنایع ادبی اشاره شده است. | ||
| Keywords | ||
| صنایع بلاغی; سینما; ادبیات; طعم گیلاس; عباس کیارستمی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 297 PDF Download: 134 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,460,613 |
| PDF Download | 17,559,795 |