بررسی تطبیقی رمان های لقیطه و احتمالاً گم شدهام بر مبنای نظریه مورین مرداک | ||
| پژوهش های ادبیات تطبیقی | ||
| Article 3, Volume 10, Issue 2 - Serial Number 32, 1401, Pages 99-121 PDF (331.12 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| فائزه عرب یوسف آبادی1; عبدالباسط عرب یوسف آبادی* 2 | ||
| 1دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زابل. | ||
| 2استادیار زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زابل | ||
| Abstract | ||
| رمانهای لقیطه نوشته عبدالحلیم عبدالله و رمان احتمالا گم شدهام نوشته سارا سالار نمونه خوبی از متونی است که به وضعیّت زن در جامعه ای مردسالار می پردازد. لیلی، قهرمان اصلی رمان لقیطه است و قهرمان اصلی رمان احتمالا گم شدهام، خود روایتگر رمان است. قهرمان هر دو رمان زنانی هستند که هنجارهای جامعه و نقشهایی که در اجتماع پذیرفتهاند، آنها را محدود کردهاست و با وجود آشفتگیهای متعدد، برای رسیدن به کمال، سفری درونی را تجربه می کنند. مقاله حاضر در نظر دارد با روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی تطبیقی این دو رمان بر مبنای نظریه مورین مرداک بپردازد. هدف این مقاله پاسخگویی به این پرسش است که توالی اعمال قهرمان زن در رمانهای لقیطه و احتمالا گم شدهام چگونه است؟ بر این اساس، سازههای متن دو رمان و مجموعهای از روابط متنی آن با نظریه مرداک ارزیابی و توصیف شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که توالی اعمال لیلی در لقیطه و راوی در احتمالا گم شدهام، از الگویی ده مرحله ای تبعیت میکند که عبارت است از: گذار از زنانگی، هم ذاتپنداری با مردان، مسیر آزمونها، موفقیت خیالی، نه گفتن زن قوی، هبوط نزد الهه، تجدید زنانگی، علاج شکاف میان مادر و دختر، یافتن مرد درون و رسیدن به ماورای دوگانگی. | ||
| Keywords | ||
| ادبیات تطبیقی; زن در ادبیات; مورین مرداک; لقیطه; احتمالاً گم شدهام | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 204 PDF Download: 116 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,073 |
| PDF Download | 17,551,306 |