بررسی تطبیقی تابو در سه اثر حماسی: گیلگمش، رامایانا و گرشاسپنامه | ||
| پژوهش های ادبیات تطبیقی | ||
| Article 1, Volume 9, Issue 2 - Serial Number 28, 1400, Pages 1-25 PDF (538.6 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| ابوالقاسم رحیمی* 1; مهدی رحیمی2; نرگس عندلیب3 | ||
| 1گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواری | ||
| 2استادیار ادبیات تطبیقی، دانشگاه حکیم سبزواری m.rahimi@hsu.ac.ir | ||
| 3کارشناسی ارشد ادبیات فارسی(گرایش ادبیات تطبیقی)) | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله که به شیوه تحلیلی - تطبیقی و با هدف شناخت تابوها و کارکرد آنها ، نگاشته شده است، خوانندگان را با اندیشههای همسان و ناهمسانِ سه قومِ سومری، هندی و ایرانی، در سه مقطعتاریخی آشنا خواهیم ساخت. در این راستا با خوانش سه اثر بر گزیده:گیل گمش،رامایانا و گرشاسپنامه،همراه با شناخت تابوهای موجود در این آثار، به تحلیل و توصیف این مقوله خواهیم پرداخت. تابو، به مثابه باورداشت به وجود نیرویی ماورایی و حرمت بخش در شماری از اشیاء، گیاهان، جانوران و آدمیان، با برخورداری از دو ویژگی «تقدس» و «حرمت»، مقوله-مفهومی برجسته در عرصه مطالعات ادبی و مردم شناختی است. نگارندگان با شناخت و تحلیل تابوهای موجود در سه اثر یادشده، نشان خواهند داد که باورها و قوانین تابویی، با کارکردهای ویژه خویش، نقشی برجسته در این آثار، ایفا میکنند و به کنش- واکنشهای شخصیتهای حماسی- اساطیری، سمت و سویی خاص میبخشند؛ ویژگیای که گویای همگونی نوع کارکرد ذهن آدمی، در دورههای گوناگون پیشاتاریخی- تاریخی، در عرصههای متفاوت جغرافیاییاست. | ||
| Keywords | ||
| ادبیات تطبیقی; تابو; حماسه; گیلگمش; رامایانا; گرشاسبنامه | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 203 PDF Download: 88 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,465,872 |
| PDF Download | 17,561,676 |