تحلیل فرآیند فراموشی فعال دانشهای کهنه و قدیمی: مطالعهی موردی بیمارستان شهید هاشمینژاد | ||
| پژوهش های مدیریت در ایران | ||
| Article 1, Volume 16, Issue 2, 1391, Pages 1-18 PDF (192.11 K) | ||
| Authors | ||
| مهدی باقرزاده نیری1; پیمان اخوان* 2; پژمان شادپور3 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد MBA، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار مجتمع مدیریت و فناوری های نرم، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران | ||
| 3استادیار گروه آموزش ارولوژی دانشکده پزشکی، دانشگاه تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله، پس از پرداختی به اهمیت مطالعه ی فراموشی فعال دانش در سازمان، تعاریف مختلف ارائه شده در ادبیات موضوع درخصوص فراموشی سازمانی و فراموشی فعال دانش مورد بررسی قرار گرفته و مفاهیم و ویژگی های مهم و کلیدی که باید در تعریف فراموشی فعال دانش مدنظر قرار داده شود، استخراج شده است. بر این اساس، فراموشی فعال دانش به عنوان یک فعالیت ارادی و سیستماتیک و با توجه به ارزش دانش های سازمان به مدیریت دانش های کهنه و قدیمی می پردازد. سپس به منظور بررسی عمیق ارتباط بین فرآیند فراموشی فعال دانش با میزان چسبندگی دانش به افراد و زمینه ی سازمان به گردآوری اطلاعات کیفی منسجم از طریق موردکاوی به عنوان یکی از روش های تحقیق کیفی پرداخته شده است. براساس نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده می توان بیان کرد که با افزایش چسبندگی دانش به افراد و شرایط سازمان، فرآیند فراموشی فعال دانش با مقاومت های بیشتری مواجه شده و سازمان باید زمان و تلاش بیشتری را برای فراموشی دانش کهنه تخصیص دهد. نتایج این پژوهش می تواند کمک بسزایی به مدیران سازمان ها درخصوص نحوه مدیریت دانش های کهنه و قدیمی خود براساس میزان چسبندگی دانش به افراد و زمینه ی سازمان، ارائه دهد. | ||
| Keywords | ||
| مدیریت دانش; فراموشی فعال دانش; ازیادبردن محفوظات; دانش کهنه; چسبندگی دانش | ||
|
Statistics Article View: 325 PDF Download: 265 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,465,866 |
| PDF Download | 17,561,669 |