بررسی وجوه ادبیت در فیلم مادر اثر علی حاتمی | ||
| پژوهش های ادبیات تطبیقی | ||
| Article 3, Volume 7, Issue 3 - Serial Number 21, 1398, Pages 59-93 PDF (375.09 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| محمد یحیایی1; شکرالله پورالخاص* 2; بیژن ظهیری3 | ||
| 1دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
| 2دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
| 3دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
| Abstract | ||
| ظهور مکتب فرمالیسم در سالهای آغازین قرن بیستم، تأثیر گستردهای بر شیوۀ تحلیل متون ادبی و هنری نهاد. فرمالیستها با مطرح کردن ادبیّت اثر به عنوان وجه تمایز اثر هنری از غیر هنری، ادبیّت را قابل تعمیم به سایر هنرها و مخصوصاً سینما میدانستند. از این رو، بررسی ادبیّت در یک اثر سینمایی تنها محدود به واژگان نیست و جنبههای زبانی، تصویری و محتوایی اثر را شامل میشود. همانگونه که در ادبیات استفاده از صناعات ادبی (معانی، بیان و بدیع) در واژگان و کلام موجب بلاغت متن میشود، در سینما نیز این صناعات به شکلی دیگر و به یاری تصاویر، تدوین، میزانسن، نورپردازی و ... معانی بلیغی میآفرینند. مقالۀ حاضر با تکیه بر نظرات فرمالیستها و نئوفرمالیستها، در صدد بررسی و تحلیل فیلم «مادر» علی حاتمی از منظر ادبیّت و تشریح جنبههای زیباییشناسی و ادبی آن است. بدین منظور علاوه بر بررسی متن فیلمنامه، بلاغت موجود در نماها و تصاویر آن نیز مورد تحلیل قرار گرفتهاند. با توجه به تحلیل صورت گرفته، استفاده از آرایههای ادبی فراوان در گفتوگو میان شخصیتهای داستان و روشها و فنون انتقال مفاهیم توسط تصویر، اثر حاتمی را از نظر ادبی برجسته کرده است و به آن هویتی مستقل بخشیده که با هر بار مواجهۀ مخاطب آگاه با این اثر، بیش از پیش ظرفیت ادبی و تأثیرپذیری واژگانی و مفهومی آن از ادبیات کلاسیک فارسی آشکار میشود. | ||
| Keywords | ||
| ادبیات; سینما; ادبیت; علی حاتمی; فیلم مادر | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 162 PDF Download: 186 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,589 |
| PDF Download | 17,550,008 |