مقایسه تطبیقی اعیان ثابته و وحدت وجود در اندیشه های عرفانی عطار و ابن عربی | ||
| پژوهش های ادبیات تطبیقی | ||
| Article 6, Volume 7, Issue 1 - Serial Number 19, 1398, Pages 117-141 PDF (390.7 K) | ||
| Authors | ||
| لیلا غلامپور آهنگرکلایی1; محمود طاووسی* 2; محمود طاووسی* 2; شهین اجاق علیزاده2 | ||
| 1دانشگاه آزاد اسلامی | ||
| 2عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن | ||
| Abstract | ||
| موضوع و مفهوم اعیان ثابته و وحدت وجود، اندیشههای محوری عرفان عطار و ابن عربی را تشکیل میدهند. این نوشتار بر آن است تا بر اساس مکتب امریکایی ادبیات تطبیقی، وجوه تشابه اندیشههای مذکور را از منظر کهنالگوها بررسی نماید. مطابق نتایج، عطار و ابن عربی در مقولههای اعیان ثابته و وحدت وجود اشتراک دارند. ﻻﻳﻪﻫﺎﻯ ﺯﻳﺮﻳﻦ این تشابه را میتوان در ضمیر ناخودآگاه جمعی و کهنالگوی خویشتن دانست. سیمرغ یا اعیان ثابته همان نمونه خداگونه و آغازین در آفرینش موجودات هستند که بیانگر نخستین تجلی و مظهر اسماء الهیاند و به همین جهت ارزشمندند و یگانگی با آن بیانگر غایت رشد انسان است. اما به تناسب تفاوت در محیط فرهنگی، هر یک از شخصیت های مذکور ابتکاراتی داشتهاند: ابتکار ابن عربی را میتوان در وضع اصطلاح اعیان ثابته با دو تجلی فیض اقدس و فیض مقدس دانست و ابتکار عطار آن است که در تناظر انسان و جهان از جنبه جزئی تمثیل ابتکاری "ذره و خورشید" و "ذره و عالم" را در مقابل تمثیل تکراری فلسفی اندام وارگی جهان ابن عربی ابداع کرده است و از جنبه کلی هم تمثیل جامع تناظر سیمرغ با سیمرغ را خلق نموده است که حاوی اندیشه عرفانی وحدت وجود با زیر مجموعههایی چون وحدت در کثرت، تفاوت جزئی جهان سایهای و مثالی، تناظر جهان سایهای و مثالی، کمال گروهی سالکان و شعور کیهانی است و همه زیر مجموعههای مذکور در عرفان ابن عربی نیز وجود دارند که بیانگر یگانگی اندیشه های بشری است. | ||
| Keywords | ||
| ابن عربی; ادبیات تطبیقی; اعیان ثابته; خویشتن; عطار | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 199 PDF Download: 98 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,327 |
| PDF Download | 17,549,896 |