بررسی تطبیقی ظرفیتهای بازیسازی از ارداویرافنامه در مقایسه با متن و بازی دوزخ از کمدی الهی دانته | ||
| پژوهش های ادبیات تطبیقی | ||
| Article 6, Volume 6, Issue 4 - Serial Number 18, 1397, Pages 104-124 PDF (671.17 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| علیرضا پورشبانان* 1; امیرحسین پورشبانان2 | ||
| 1عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد | ||
| Abstract | ||
| در مقاله ی پیشرو هدف این است که با بررسی توأمان بخش دوزخ از متن کمدی الهی دانته و بازی اقتباسی از آن، ظرفیتها و روند تحولات متن ادبی در تبدیل به بازی رایانه ای بررسی شده و به روش توصیفی- تحلیلی به این سؤال اصلی پاسخ داده شود که ارداویرافنامه از ادبیات کلاسیک فارسی با توجه به شباهتهای ساختاری و محتوایی با کمدی الهی، چه قابلیت هایی برای بازتولید در قالب یک بازی رایانه ای خواهد داشت. با این توصیف، از بررسی همزمان بازی و متن دوزخ و مقایسه ی ارداویرافنامه با آن، میتوان نتیجه گرفت که چارچوب داستانی هر دو اثر ادبی مشابه است و روایت ارداویرافنامه نیز با تقویت کشمکش، تعلیق و خردهروایت های مکمل، ظرفیت تبدیل شدن به داستان مناسب بازی اقتباسی را دارد. قهرمانان هر دو متن، ویژگی های مشترکی دارند و همانند بازی دوزخ، میتوان شخصیت ها را در ارداویرافنامه از وجه توصیفی و منفعل، خارج کرده و با ایجاد کارکرد و ارتباطات فعال، به شخصیتهایی مطلوب برای بازی اقتباسی تبدیل نمود. همچنین فضا و مکان که در متن دانته مفصل توصیف شده و در بازی اقتباسی به شکلی وفادارانه بازتولید شده است، در ارداویرافنامه نیز به لحاظ کیفی و کاربرد بیان نمادین، قابلیت تصویرسازی مشابهی داشته و این ظرفیت را دارد که با تقویت کمّی و گسترش توصیف و تصویر مکانی، به بستری مناسب برای خلق یک بازی رایانه ای اقتباسی چند مرحلهای تبدیل شود. | ||
| Keywords | ||
| دوزخ; کمدی الهی; ارداویرافنامه; بازی رایانهای; اقتباس | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 252 PDF Download: 141 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,465,854 |
| PDF Download | 17,561,662 |