بررسی تطبیقی مؤلفههای مفهومی مقاومت در همنشینی با موتیف کودکی (با تکیه بر اشعار فارسی، عربی و فرانسوی) | ||
| پژوهش های ادبیات تطبیقی | ||
| Article 4, Volume 6, Issue 2 - Serial Number 16, 1397, Pages 64-85 PDF (558.93 K) | ||
| Authors | ||
| مریم جلالی* 1; طیبه سیفی2; روح الله قاسمی3 | ||
| 1عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی | ||
| 2عضو هیات علمی گروه ادبیات و زبان عربی دانشگاه شهید بهشتی | ||
| 3گروه زبان فرانسه و لاتین دانشگاه شهید بهشتی | ||
| Abstract | ||
| متن ادبی همواره انعکاس دهنده اندیشه ادیبان و شاعران بوده است. در این میان ادبیات تطبیقی یکی از حوزههای مطالعات ادبی است که به بررسی موارد تلاقی ادبیات در آثار مختلف و یافتن پیوندهای مشترک و قرابتها در ادبیات و سایر مظاهر معرفت انسانی می پردازد. در حوزه شعر، همنشینی موتیفها یا عناصر تکرار شونده با مؤلفههای مفهومی ملل مختلف، بیانگر اندیشه و هدف شاعران از سرایش است. کودک و کودکی از موتیف هایی است که مکرراً به اشعار ستیز و مقاومت ملل گوناگون راهیافته است. در واقع شاعران با آوردن موتیف کودک و کودکی در کنار مؤلفههای مفهومی، رویکرد خود را به مقوله کودکی و نقش کودک در جامعهای که دچار مسئله ستیز شده یا در حال مقاومت بوده،نشان داده اند. برای پی بردن به ظرایف این تلاقی در میان متون ادبی ملل مختلف ابتدا اشعار مقاومت در سه زبان فارسی، عربی و فرانسه انتخابشده و پس از تعیین مؤلفههای مفهومی موجود در آن، ارتباط کاربرد موتیف کودک و کودکی با این مؤلفهها بررسی و تحلیل شده است. یافتههای همسان در اشعار سه زبان و فرهنگ منتخب، بیانگر این نکته است که توانش فکری شاعران در کاربرد موتیف کودکی در اشعار ستیز و مقاومت به دلیل همسانی موقعیت ها به یکدیگر شبیه و نزدیک است تا جایی که مولفه های همانند و مشابه این موتیف را همراهی کرده است. این همنشینی نشان می دهد در اشعار منتخب، از کودک و مفهوم کودکی غالبا استفاده ابزاری شده و مفهوم کودکی در خدمت بیان اهداف بزرگسالان قرار گرفته است. | ||
| Keywords | ||
| بررسی تطبیقی; موتیف; کودک; شعر مقاومت; مؤلفههای مفهومی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 190 PDF Download: 81 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,572 |
| Article View | 19,800,409 |
| PDF Download | 15,998,421 |