بررسی تطبیقی الگوی کانونی سازی نمایشنامه های لیلی و مجنون و مجنون لیلی | ||
| پژوهش های ادبیات تطبیقی | ||
| Article 3, Volume 5, Issue 4 - Serial Number 14, 1396, Pages 48-70 PDF (459.47 K) | ||
| Authors | ||
| مرجان سادات عرب زاده حسینی* ; مریم صالحی نیا; محمدجواد مهدوی | ||
| دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| Abstract | ||
| راوی مفهومی بنیادی در تحلیل متون روایی است و کانونیسازی به عنوان عنصری بینابینی، از یکسو به داستان و شخصیّتهای داستانی مربوط میشود و از سوی دیگر به کلام راوی. لیلی و مجنون پری صابری در ادبیّات نمایشی فارسی و مجنون لیلی احمد شوقی در ادبیّات نمایشی عرب، همچون سایر متون نمایشی شامل دو جزءِ گفتوشنود و توضیحات صحنهای هستند. صابری و شوقی در گفتوشنود، خود را پشت گفتار شخصیّت-هایی که میآفرینند، مخفی میکنند و برخلاف آن در توضیحات صحنهای مستقیماً با خوانندگان خود صحبت کرده و اطّلاعات مختلفی به ایشان میدهند تا کنش را بهتر بفهمند و بهتر مجسّم کنند. به این ترتیب میتوان گفت هر دو نوع کانونیسازی بیرونی و درونی در لیلی و مجنون و مجنون لیلی یافت میشود: در توضیحات صحنهای، خود نویسنده، کانونیسازی بیرونی را انجام میدهد و در گفتوشنودها به وسیلهی شخصیّتهای نمایشنامه کانونیسازی درونی صورت میپذیرد. با وجود این، تفاوتهایی در نحوهی کانونیسازی بیرونی و اختلافهای قابل ملاحظهای در الگوی کانونیسازی درونی و گزارههای کانونیشدهی این دو اثر وجود دارد که به مدرن و کلاسیک بودن نمایشنامهها و ایدئولوژی و جنسیّت نمایشنامهنویسان باز میگردد. | ||
| Keywords | ||
| کانونی سازی; لیلی و مجنون; صابری; شوقی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 204 PDF Download: 110 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,448,438 |
| PDF Download | 17,555,309 |